Hej jag har idag inget hus, bor i en lägenhet där allt serveras i utbyte mot en hyra. Jag går och funderar på att en dag flytta in i ett hus, och vill veta vad detta innebär.

Jag har börjat fundera på hur värmepumpar fungerar. Själva termodynamiken är jag bekant med, men när det kommer till skillnaden på hur tappvatten och värmevatten rör sig i systemet/huset är jag novis om något.

Inkommande vatten i huset från egen brunn/kommunalt vatten, dras till värmepumpen. Tappvattnet förstår jag såklart att det inte återanvänds, men det gör radiator/golvvärmen? Är det en sluten slinga runt huset och värmepumpen?
Har då radiatorvattnet inget med inkommandet vattnet att göra?

Har expansionskärlet något med dricksvattnet att göra?

Jag uppskattar enkla svar på mina enkla frågor!! Tack
 
Värmevattnet cirkulerat enbart runt i huset för att värma huset. Ibland kan man dock behöva fylla på lite grann vatten i värmesystemet och därför finns det ett rör normalt från kallvattnet med en kran som kan öppna och fylla på samtidigt som man tittar på manometern/panntrycket. Värmevatten kan t.ex. läcka ut lite via säkerhetsventilen till värmesystemet. Expansionskärlet vid pannan innehåller en gummiblåsa med förtryck i och det håller sedan ett stabilt tryck i värmesystemet så att värmevattnet även kan cirkulera på övervåningen några meter över expansionskärlets nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.