Det nyare(90-tal) elementet till vänster på bilden är kallt. Lossar jag termostaten så löper den "lilla pinnen" fint och kärvar inte. Jag undrar vad är det för något som den röda pilen pekar på (Motsvarande/liknande tycks finnas på mina äldre element med (th.)?
 Lossar jag på "hatten" så finns där en insexskruv, vilken jag provade att lossa på med påföljd att några vattendroppar visade sig.
 Tilläggas bör att ett av rören under elementet är varmt, och allt är avluftat.
Någon på detta förträffliga forum som kan beskriva hur man får ett vattenelement att fungera?
 
  • elementart.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett radiatorkoppel. Med det går det att ställa in flödet över elementet men man kan också stänga av det helt. Vet inte om detta är rätt märke men funktionen borde vara densamma.


http://varme.danfoss.se/PCMPDF/V2-30E.pdf

MVH

PjS
 
Tack PjS!

Huvudet på spiken, rätt mäke också!
Då får jag åka hem sen och skruva lite mera, är det "tillåtet" att det läcker lite vatten kring de här prylarna (innanför skruvlocket alltså) eller är det fel på dem?
 
Det kan smådroppa lite ibland från packboxen när man skruvar på insexskruven. Ingen större fara med det.
Prova att knacka lite lätt på termostat-ventilhuset med en liten hammare eller liknande. Ibland kärvar ventilen inuti även fast stiftet löper fritt.
 
En kompis sa att han inte kunde vrida på insex skruven för att då kom det vatten, Det är med andra ord inget att bry sej om då utan det är locket som ska täta??

Han hade problem med att få temp i radiatorn i köket då vattnet genade i nedre kopplet från stigaren till returen, Det är då bara en justerings sak då??
Insex skruven sa han va i botten, Ska man då skruva ut den för att vattnet ska börja gå via radiatorn istället för till största delen gå direk över till returen??

Nu tror jag inte han hade danfoss eftersom det inte är samma överdel men nedre kopplet ser då lika dant ut o han skulle vilja strypa i 2 radiatorer i hallen o öka i köket..
Huset är från -50 talet o det verkar va en slinga för vardera halvan av huset, Samma halva av huset uppe o nere.. :-/
 
W
Bra 2an att du skriver radiator och inte element som de flesta andra, element är något helt annat.
 
Westerbisser

5.b)
BETYDELSE: benämning på var särskild avdelning rör i ångpannor med rörsystem (vattenrörpannor); i utvidgad anv. om rörsystem l. i allm. apparat som användes som värmeutstrålare i rum med centraluppvärmning l. elektrisk uppvärmning; äv. om kokanordning i kastruller, kaffekokare o. d. inrättade för elektrisk kokning.

PjS
 
W
PjS skrev:
Westerbisser

5.b)
BETYDELSE: benämning på var särskild avdelning rör i ångpannor med rörsystem (vattenrörpannor); i utvidgad anv. om rörsystem l. i allm. apparat som användes som värmeutstrålare i rum med centraluppvärmning l. elektrisk uppvärmning; äv. om kokanordning i kastruller, kaffekokare o. d. inrättade för elektrisk kokning.

PjS

Ja eller så är det en enhet/beståndsdel, typ väggelement, hört talas om ett element hus? Vad e det byggt av, radiatorer??? eller flera olika byggelement??.
Ett annat bra exemplet är urämnen, jord, vatten, eld och luft.   De fyra elementen, kanske ringer en klocka någonstans ;)

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.