Hej! Jag har ett enrörssysten i huset och nu vill jag kompletera med ett extra element i förådet (som jag redan har liggande i förådet). I mitt hus är det så här, ett rör som går runt till alla element och där elementen sitter går det upp en liten rörbit från trossbotten till elementen.Denna lilla rörbit har en skiljevägg, så det är liksom två delat. Elementen ser likadana ut i anslutningen, anslutningen sitter på mitten i underkanten.Nu undrar jag om man bara kan koppla på ett extra element genom att fortsätta med slingan till ännu ett element och bara koppla det med ett vanligt rör, jag har ju liksom inget rör med skiljevägg i.Kommer vattnet på något konstigt sätt ändå kunna ta sig in och ut ur elementet.
 
Enrörssystem är djävulens påfund.

Enrörss. bygger på att man avleder en del av vattnet och kyler av det i radiatorn och sedan leder in det i röret igen. Alltså blandar ut det varma vattnet med kallt vatten. Du måste altså ha ett inrör och ett utrör från elementet (plus lite juster grejor).


         ____radiator______
         |                              |
         |                              |
_____|_______________|___
 
Apropå rubriken hävdar somliga att svaren pendlar mellan "dåligt" och "inte alls".
Fast det löser ju inte ditt problem.
 
poiu skrev:
Enrörssystem är djävulens påfund.
;D Ja säkert. :p
::) Motsvarigheten inom det bilelektriska lär vara Lucas-elsystem. Somliga påstår att det var han som uppfann mörkret. ;D

 
hej
det är en rundslinga med t-rör på för varje radiator fungerar sådär.
Du kan sätta dit lite nyare radiatorer men gör som på skissen från det tidigare svaret
alltså sätt dit 2-st t-rör på din slinga som du kopplar till din nya radiator



Som lite kuriosa kan nämnas att det fanns ett tidigare en-rörssystem
det var ett 2" rör som låg med fall och pluggat i änden längst bort från pannan,det var självcirkulation.

Tilloppet till radiatorn tog man på översidan av stammen och returen på undersidan av den.

sedan fick vattnet skikta sig i det grova röret ,varmt vatten på översidan och kallt på öndersidan
vattnet gisk åt varsitt håll


MVH L-Å
 
Är det så att i ett en-rörssystem så är alla element seriekopplade (med den finessen att man leder viss del av varmvattnet förbi elementet)?

och i ett tvårörssystem så är i stället alla element parallellkopplade?

???? :-?

/Gojan
 
Gojan skrev:
Är det så att i ett en-rörssystem så är alla element seriekopplade (med den finessen att man leder viss del av varmvattnet förbi elementet)?

och i ett tvårörssystem så är i stället alla element parallellkopplade?

???? Huh

/Gojan
Rätt när det gäller tvårörs.
En rörs tja vad ska man säga ungefär rätt, men skulle inte kalla dem serie kopplade.
Sedan finns det seriekopplade element, men det är mest enkla system i fritidsbåtar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.