Är det någon som kan förklara för mig hur en IVT 590/550 fungerar? Den är inte kopplad till radiatorer eller annan uppvärmning av huset, den tar bara tillvara på värmen i utluften för o värma varmvattnet. Egentligen är frågan hur jag ska göra om jag vill stänga av både varm och kallvatten till huset då jag bara har en avstängningsventil på inkommande kallvatten före IVT:n. Men jag vill gärna förstå hur den fungerar så att jag förstår vad jag gör och varför. Om jag stänger av kallvattenventilen före IVT:n, slutar det även komma varmvatten i kranarna? Eller måste jag tömma beredaren på varmvatten innan det slutar komma varmvatten i kranarna? Måste jag stänga av IVT:n och/eller göra något handgripligt på den innan jag stänger kallvattenventilen och öppnar kranarna. Behöver något sedan göras innan eller efter att jag vrider på kallvattenventilen igen, eller fixar den o komma igång till normalflöde av sig självt? Vad har kompressorn för funktion egentligen? Vad jag förstått så är det kompressorn som värmer vattnet (finns ingen elpatron). Vad är det som ger varmvattnet tryck så att det tar sig ut i kranarna?
 
Har du manualen?
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...xsw4yJzXPuEA9SA&bvm=bv.96952980,d.bGQ&cad=rja

Kompressorn är en central del i alla värmepumpar, lite svårt att förklara kort, det har med termodynamik att göra.
Det är tryckförändringen hos köld/värmemediet som "hissar upp" temperaturen från ingående ca 20°C till ca 50°C.

Varmvattnets tryck är säkerligen helt beroende av vattentrycket på inkommande vattenledning, om du har kommunalt vatten, eller på trycket som din vattenpump/hydrofor/hydropress ger om du har eget vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.