Jag sitter med ett radiatorsystem som inte fungerar som det skall och jag försöker nu lura ut hur radiatorsystemet med varmvattenberedare fungerar.

Radiatorsystem.svg

Det jag är förvirrad över är hur det ser ut i varmvattenberedaren. Hur hänger anslutningar 1, 2, 3, 4, och 5 ihop? Vad går de till?

Anslutning 3 och 4 skall tydligen vara för varmvatten, så säg att kallvatten skall gå in i anslutning 3, då skall det komma ut varmvatten till kranen ut anslutning 4. Dessa två anslutningar går in mitt på ovansidan av tanken. Går dessa direkt in i tanken där 3 mynnar ut i botten av tanken och 4 vid toppen av tanken?

Anslutning 1, tappar den av direkt från botten av den stora vattentanken, eller är den kopplad som ett långt spiralrör som är doppad i tanken och går från anslutning 2 till 1?

Vart går anslutning 5 in någonstans?

Kan man konstatera som jag har skrivit i illustrationen att det är fram- och returledningar till radiatorer jag har identifierat? De små pilarna vid cirkulationspumparna betecknar deras pumpriktning.

Den lilla gråa boxen är en omkopplingsventil som styr så att varmvatten antingen går in i varmvattenberedaren eller ut till radiatorsystemet.



Det här radiatorsystemet lider av två problem; det ena är att det inte är någon cirkulation i radiatorsystemet. Antingen är radiatorsystemet igensatt, eller så har cirkulationspumpen gått sönder. Den ser ren och fräsch ut men den är riktigt gammal, kanske 30 år gammal eller mer. Man hör ett svagt skärande ljud i den när man lägger örat mot den så den står inte still.
Det andra problemet är att radiatorsystemet måste fyllas på ganska ofta, så kanske är det även läckage någonstans, jag har dock inte lyckats hitta något.
 
Följande video

[video=youtube;DRbJGL69VqA]https://www.youtube.com/watch?v=DRbJGL69VqA[/video]

verkar förklara hur det ser ut inuti varmvattenberedaren, om man kan lita på den det vill säga. Känns bara lite konstigt att värmekällan kan ge så mycket värme att vattnet i den ingående spiralledningen kan värma upp vattnet i beredaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.