Lång rubrik, jag vet...

Skall snart få hem termostaterna (Danfoss RA 2990) till radiatorventilerna jag bytte i förra veckan. Då skall jag berätta för min fru hur termostaterna fungerar, och hur man skall använda dem. Men först måste jag ta reda på det själv. :)

Att de håller temperaturen genom att öppna när det är kallare, och stänga när det är varmare än inställt värde, det är jag med på. Men detaljerna är jag osäker på.

1) Om det är 18 grader i huset och man snabbt vill ha upp värmen till 21, lönar det sig att vrida upp termostaten till max och sedan ställa ner den igen när det har blvit varmt. Eller går det lika fort att ställa in den på "21 grader" (eller snarare motsvarande värde) direkt?

2) Har tidigare haft självcirkulation med taskiga termostater, men har nu tryckreglerad (Wilo eco star eller nåt sådant) cirkpump och termostat över allt. Pannvattnet är 80 grader, rejäla rör och radiatorer och en helt manuell shunt. Vad skall förinställningen på ventilerna stå på?

3) Hur stor temperaturskillnad är det egentligen mellan "fullt öppen" och "fullt stäng" ?
 
En vits med termostater på elementen är just att man kan ställa in den temp man vill ha just i det rummet,ex 18 i sovr 21 i vardagsrum.man ska inte gå o ändra dom hela tiden.:)
 
Förmodligen går det snabbare att nå 21 grader med termostaten fullt öppen eftersom den annars börjar strypa när den närmar sig det inställda värdet. Men du passerar också snabbt den önskade temperaturen och gör således av med energi i onödan.
 
Jag antar att det finns läsare som kan svara på frågorna, men jag vet banne mig inte vad jag behöver göra för att få dem att skriva...
 
-MH- skrev:
1) Om det är 18 grader i huset och man snabbt vill ha upp värmen till 21, lönar det sig att vrida upp termostaten till max och sedan ställa ner den igen när det har blvit varmt. Eller går det lika fort att ställa in den på "21 grader" (eller snarare motsvarande värde) direkt?
Det beror på vilket P-band du får på din installation, för dessa termostater ken det vara mellan 0.5-2K. Dvs ventilen är helt stängd vid 21.5-23℃ vid ditt exempel, så i praktiken ska man inte vinna mycket på att vrida dem upp-ner.

-MH- skrev:
2) Har tidigare haft självcirkulation med taskiga termostater, men har nu tryckreglerad (Wilo eco star eller nåt sådant) cirkpump och termostat över allt. Pannvattnet är 80 grader, rejäla rör och radiatorer och en helt manuell shunt. Vad skall förinställningen på ventilerna stå på?
Det i pkt 1 nämnda P-bandet beror på den inställningen, men i villainstallationer är det nog inte ofta som man bryr sig om att ställa detta. Vill man ha litet P-band får man sträva efter att hålla förinställningen strypt (låga siffror på ventilen) men testa först att behålla inställningen N. Vilka dimensioner har du på ventilerna?

Bäst i ditt fall vore nog om du installerar någon form av utekompenserad shuntautomatik, inte de så ofta nämnda CBJ med innegivare. Du har ju valt att gå på vägen med termostatventiler och dessutom med en fin pump, då gör det sig fint med utekompensation, särskilt om du sen skulle vilja leka med förinställningarna.

-MH- skrev:
3) Hur stor temperaturskillnad är det egentligen mellan "fullt öppen" och "fullt stäng" ?
Som framgår ovan kan P-bandet vara 0.5-2K för dessa ventiler.
 
GK100, tack för ditt detaljerade svar!

Okej, jag behåller dem på 'N' så länge.

Har problem med strömningsljud i ett element, kan man med förinställning eller med strypning av retur påverka detta. Ljudet minskar när radiatorventilen är så gott som stängd

(Edit: Och när jag skrivit dettas, kom jag på att jag kunde prova. Drog jag ner till 3, så försvann ljudet nästan helt. Suveränt!)

Har funderat på shuntautomatik, men det är någon specialshunt i min panna tror jag (CTC-256), så vet inte om det finns någon som passar. Trög är den i alla fall.

Wilo Stratos Eco hette pumpen, dyr som skam. :)
 
Redigerat:
Hmm, inte så enkelt. De två nya radiatorerna från Rinkaby med deras specialkoppel (Danfoss ventil med annat utseende samt termostat) väsnas betydligt mer än mina gamla radiatorer från 30-talet. Är det utformningen av ventilhusen, eller är det den betydligt klenare dimensionen på anslutningarna som gör ljudet. Eller skall jag strypa på returen?

Har förresten 1/2" och 3/4" på mina ventiler på de gamla elementen.
 
Om du har störande ljud tyder det på högt flöde eller högt difftryck vid nästan stängda ventiler. I ditt fall är det ju lätt att ordna genom inställning av pumpen.
Kör du den enligt Δp-v eller Δp-c karaktäristik? Med tanke på att befintlig anläggning varit utförd för självcirkulation och du har grova dimensioner skulle jag tänka mig att Δp-c strategin är lämplig. Dessutom med ett lågt tryckbörvärde, vad är börvärdet i nuläget?
Vad menar du med strypa på returen, på varje radiator eller centralt? Du ska inte behöva göra någotdera.
 
Min variant går bara att köra i Δp-v. Inställd på lägsta, vilket skulle betyda att den varierar mellan 0,5 och 1m differenstryck. Valde den klenaste pump jag kunde hitta... :)

På varje radiator var min tanke. Eller de nya som lät i alla fall.
 
Ok, bara att provstrypa då. Där det finns förinställningsmöjlighet är det nog bättre att använda den, annars minskar ventilens auktoritet. Är du säker på att pumpen funkar som den ska? Borde inte skapa störande ljud vid så låga tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.