Har just satt upp en gammal kamin i växthuset och det brinner bra i den men jag fattar inte riktigt hur den fungerar. Rökröret är anslutet på baksidan och när man eldar går ju lågorna rakt ut i detta så fort det blir lite drag.
Kanske ska vara så??
Men på baksidan av kaminen finns också en kanal som går från rökrörsansutningen upp till övre delen av brännkammaren - där verkar det inte hända någonting varken i början eller efter att det tänt till ordentligt. Inga reglage finns som kan påverka varken rökröret eller denna extra kanal.
Vad är denna extra kanal till för?
Någon som har en aning?
Kaminen heter PBM.
Gammal svart kamin med dekorativa mönster installerad på ett stenlagt golv i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite mer bilder kanske kan vara till hjälp!
Först är det baksidan med den extra kanalen.
Baksidan av en svart kamin med en extra kanal kopplad till ett rökrör som har färgskiftningar från värmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen det intre med rökrörskanal och den extra överst.
Vy av en rökrörskanal inne i en skorsten med öppning för en extra kanal synlig ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist uppifrån och ner!
Uppifrån-vy av en rökrörskanal med en ventilerad plugg nertill i en betongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är alltså rökröret anslutet ungefär i höjd med botten på brännkammaren? Märkligt i så fall. Lär ju inte värma upp kaminen så mycket. Ser också ut att ha blivit väldigt varmt i skorstenen av färgen på rökröret att döma. Har du fått den besiktigad?
 
Jo nåt skumt är det med rökröret som går ut så långt ner. Kan det vara så att det ska vara nåt för rökröret så att röken går den andra längre vägen? Har bara proveldat än och som du säger blev röret väldigt varmt!. Ska ringa sotaren på måndag.
 
Ja rökröret ska normalt anslutas i ovandelen av kaminens bakstycke. Jag har aldrig sett något annat i vart fall. Skulle tro att det där med det nedre hålet är något hemmabygge eller liknande som kanske haft någon praktiskt funktion för den som en gång i tiden ordnade det, men jag är ju inte helt säker. När du eldar i kaminen så som den är ansluten nu så eldar du i princip inne i skorstenen, och det ser ut ha blivit djävulskt varmt. Hade nog avvaktat med eldande tills någon tittat på den faktiskt.
 
Jag skulle spontant tro att nedre röret används till man fått drag sedan någon ventil som pluggar, konstigt om det inte finns spår av det
 
Det blir som undrförbränning när rökgaserna går ut nertill, går dom ut upptill så kommer hela fyren att bli en glödhög. Du ska strypa sekendärluften med vridspjällen på luckan nertill, det ska bara pysa in luft och den luft som kommer in upptill ska kyla veden. Så är dom nya moderna pannorna konstruerade för att få en bra förbränning. Prova får du se. det kommer att bli bra varmt på rökröret och brinna länge.
 
Skillnaden på en vedpanna är ju att värmen fångas upp och inte rätt ut i skorstenen..
 
Jepp klart medveten om det, men att ha en kamin utan rökfördelare i sig, som den som TS har och som tar upp värmen. Det blir lite av sprängeldning som inte är bra, då ingen kamin/panna kan ge mer än vad den är tillverkad för i effekt. Se bara hur kaminerna i det militära är, men av plåt och halva kaminen är röd på gränsen till vit och rökgaserna tas ut nedtill med luft som tillförs uppifrån.
 
Nu ska jag erkänna att jag inte hängde med och är för ung för att se de militära kaminerna :thinking: Som jag tänkte var att du lägger in några få vedträd, allt tar eld men så lite vedklabbar att det kvittar om det är över eller underförbräning. Sedan brinner det uppåt och ut i det övre röret så hela kaminen tar upp värmen. Men jag har som sagt ingen aning egentligen hur den är konstuerad.
 
Det är inte så att den där grunkan på baksidan är "liksidig" och någon bara råkar vända den uppochner när de monterat den? Kanske i samband med en renovering?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Kan det vara så att det där är en kamin avsedd för koks?

Jag höll på och letade gamla täljstenskaminer ett tag och lärde mig då att det är skillnad på vedkaminer och koks-kaminer, även om de till det yttre är snarlika. Handöls kaminer för koks hade exempelvis bara lucka nertill medans de för ved hade lucka upptill och en liten lucka nertill.

Vad skillnaden rent förbränningstekniskt är vet jag inte, mer än att det verkar olämpligt att elda ved i kokskaminer.
 
Tack för alla svar som ger mycket funderingar. Väntar med att elda till sotaren varit här och tar gärna emot fler synpunkter.
 
Violina Violina skrev:
Det är inte så att den där grunkan på baksidan är "liksidig" och någon bara råkar vända den uppochner när de monterat den? Kanske i samband med en renovering?
Jag trodde precis samma!
 
  • Gilla
KenthH
  • Laddar…
Hej! Nä den är inte felmonterad - det finns flera bilder på nätet som visar precis samma konstruktion. Jag tror nu som PNO att det är en kokskamin. Får höra vard sotaren/besiktningen säger! Har också lagt frågan till några byggnadsvårdsbutiker som ju ofta har kaminer till försäljning. Frågan är om man kan elda med ved i en kokskamin och om man ska elda på något särskilt sätt. Rökgaserna i en kokskamin blir betydligt mindre varma än vid vedeldning om jag förstår det rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.