Som rubriker säger, vad behöver man göra för markarbeten och konstruktioner tills man får ett färdigt golv att gå på, något speciellt att tänka på?
Ett ofärdigt rum under renovering med blottade träbjälkar, stenar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt rum under renovering med nakna träväggar och rörigt jordgolv med spån och bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med exponerade träväggar och pelare, öppet tak, och rörigt betonggolv med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket att göra och svårt att ge svar på kostnader men skulle uppskattas med någon fingerpekning på vad det kan gå på. Vi är nya i den här världen och funderar på att ta oss ann ett liknande projekt.

Fler bilder finns: https://malarfast.se/karsbo-1-obj12830_2059875950
 
Det där är väldigt mycket jobb, väldigt mycket pengar, och väldigt mycket tid. Det är inte bara golvet som behöver åtgärdas.

Jag skulle vilja säga såhär: Has det barn eller planeras det barn de närmaste åren — KÖP INTE DETTA HUS. Ni kommer inte att hinna med det som ska göras utan barnen kommer att växa upp i byggkaos tills de flyttar hemifrån.
 
Jag ser ett välgjort syllbyte och ett välgjort nytt tak. Byggnader som står raka och fina och torra på sina grunder. Det värsta är altså redan gjort och alla katastroföverraskningar är förbi. Det som är kvar är bara vanligt arbete men ganska mycket av den sorten.
Ingenting man ger sig in på lättvindigt.

Eftersom en så stor del av kostnaden är bara vanligt arbete så blir kostnaden extremt beroende på hur mycket man själv hinner och kan arbeta med det de närmaste två-tre åren och hur mycket man behöver leja på. Samt hur det egna arbetet värderas i pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Som jag ser det är många timmar att räkna med. Men som flera säger, hårt arbete kan hjälpa plånboken otroligt om ni har tid. Men som småbarnsförälder skulle jag aldrig ta mig ett projekt likt detta. Det skulle betyda att ni bör ha den biten bakom er eller 2år framför er. Sen krävs ett verktygskonto och bra budget, någon som redan nu med god uppfattning beräkna kommande kostnader. Efter det lägger ni bud.
Att bara buda nu pga ”lågt pris” kan bli en ekonomisk upplevelse som ofta inte önskas.
 
Vad har du för kunskaper och erfarenheter? Kan du hantera spade,yxa, hammare och såg? Är du beredd att lägga det mesta av din vakna tid och en del ekonomiska resurser under ett par år skulle jag inte avråda från köp, ska du leja ut arbetet kan det ju bli dyrbart då det lär gå åt många timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.