Detta är en strömbrytare från 70-talet till en singel badrumslampa. Som ni ser på bilden går det två svarta kablar in och en vit kabel ut. När brytaren är OFF (ljuset släckt) så har man ström mellan den vita och båda svarta kablarna. När brytaren är ON finns ingen ström mellan nån av de svarta och den vita. Mellan de svarta finns ingen ström. Det finns blå kablar o en skyddsjord i dosan som inte går till brytaren men till lampan?
Vlken typ av brytare är detta ? Kan nån förklara detta med fas o nolla o tändkabel utifrån de bifogade fotona så vore jag mkt tacksam (y)

DSC00753.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC00751.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hoppas att denna fråga är allvarligt menad.

Antigen är det en 1-pol strb eller trappomkastare.

I off-läge är brytarens kontakter "öppna" DÅ leds strömmen i genom din voltmeter (i serie) med ljuskällan.
I on-läge är brytarens kontakter "slutna" DÅ leds strömmen i genom "inne i apparaten" till ljuskällan.

Bättre bild vore en bra start!
 
Möjligt att både frågan och bildkvaliteten lämnar övrigt att önska. Men det finns ju som bekant inga dumma frågor, bara dumma svar.
Varför är det två svarta kablar - olika faser?
Den vita kabeln är väl den samma som syns i den övre bilden - tändkabel?, där även den blå kablen syns.
Hur går strömmen mellan den blå, vita och de svarta kablarna?
 
I vårt 70-tals hus är den svarta den som idag är randig (jord). Sen har vi blå, vit och röd fas. Du måste nog mäta och inte gå på färger.
 
Jag skulle misstänka att den svarta och den blå är fas resp nolla. Skyddsjord är gul/grön i dosan- ej inkopplad i lampan. Den vita sk. tändkabel / mellankabel.
Det jag inte fattar är varför det blir strömlöst i ON-läge mellan svarta o vit kabel. Jag mäter ju direkt på kablarna (där kopparn syns i bilden) före de går in i brytaren - Hur kan det bli strömlöst även om brytaren sluter kretsen "inne i brytaren"?
 
quickfix skrev:
Möjligt att både frågan och bildkvaliteten lämnar övrigt att önska. Men det finns ju som bekant inga dumma frågor, bara dumma svar.
Varför är det två svarta kablar - olika faser?
Den vita kabeln är väl den samma som syns i den övre bilden - tändkabel?, där även den blå kablen syns.
Hur går strömmen mellan den blå, vita och de svarta kablarna?
En gissning är ju att den svarta är obruten fas, som sen kopplas vidare till ett uttag (därför är de två, en från centralen och en vidare till nästa apparat. Om du kontrollmäter borde plinten där de svarta kopplas aldrig brytas med omkopplaren.)
den vita blir då tändtråd som går till lampan och där möter den blå nollan som går tillbaka till centralen.
Men som sagt det är en gissning och ska alltid kontrolleras.

Vad är det du ska göra?
 
Om man tittat på bilden av brytaren så har du två svarta som verkar gå in på samma anslutning, men i två olika hål. Den ena ser ut att komma uppifrån i dosan, en andra ser ut att gå nedåt i dosan.

Den vita från brytaren stämmer färgmässigt med vitt på lampan, dvs det är bryttråden.

Jag tolkar bilderna så att du har fas uppifrån in i dosan, vidarekopplad via brytaren och vidare nedåt från dosan. Troligen går den vidare till ett uttag (förhoppningsvis INTE i badrummet).

man kan även se att du har nolla (blå) uppifrån, vidare nedåt tillsammans med fasen. Sedan ser det ut som man av ngn. underlig anledning dragit en nolla till uppifrån, gissningsvis går den till lampan, men varför man inte grenat det redan i den kopplingsdosa som finns mellan brytaren och lampan kan man ju spekulera i.

Men som sag det syns ganska tydligt att du har fas och nolla vidarekopplad till något som ligger efter brytaren, ex. ett vägguttag på utsidan av väggen?

Fredrik hann före.
 
Vad i mitt svar tyckte du var "dumt" ?

Inte illa menat MEN det finns faktiskt dumma frågor.
 
quickfix skrev:
Jag skulle misstänka att den svarta och den blå är fas resp nolla. Skyddsjord är gul/grön i dosan- ej inkopplad i lampan. Den vita sk. tändkabel / mellankabel.
Det jag inte fattar är varför det blir strömlöst i ON-läge mellan svarta o vit kabel. Jag mäter ju direkt på kablarna (där kopparn syns i bilden) före de går in i brytaren - Hur kan det bli strömlöst även om brytaren sluter kretsen "inne i brytaren"?
Hur och med vad mäter du? Resistans? Spänning? Ström?
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
hempularen skrev:
Fredrik hann före.
Puh, vilken tur att jag drog samma slutsats!
 
quickfix skrev:
Det jag inte fattar är varför det blir strömlöst i ON-läge mellan svarta o vit kabel. Jag mäter ju direkt på kablarna (där kopparn syns i bilden) före de går in i brytaren - Hur kan det bli strömlöst även om brytaren sluter kretsen "inne i brytaren"?
Jo det är väldigt enkelt.

När brytaren är bruten, då har du en tråd (troligen den svarta) som håller fasspänning. Eller låt oss kalla det potential, dvs på den finns det 230V om du mäter mot jord.

Den andra tråden går till lampan, den är via lampan i kontakt med nollan. Det gör att den kommer att ha nollpotential, dvs. noll volt om man mäter mot jord. Nu mäter du mellan en tråd med 230V potential och en annan tråd med noll potential. Du får mätvärdet, ca 230V.

Om du nu sluter brytaren, då är båda dessa trådar ihopkopplade, du kan omöjligen få en spänning om du mäter mellan dem, efterssom de nu båda håller 230V potential.

Om man nu skulle dra labben vidare så skulle vi kunna se att du får 230V om du mäter över lampan, direkt i armaturen (när den lyser). Det innebär att du har 230V som driver en ström genom lampan. Efterssom lampan är ett motsånd rent elektrikst så kommer lampan att begränsa strömmen, så den blir lagom för att ge rätt effekt till lampan.

När du mätte över den öppna strömbrytaren så hade du också 230V som försökte driva en ström genom brytaren, men efterssom brytaren var öppen så var motståndet oändligt, det blev ingen ström (drar man på några tusen volt så kommer det att hoppa över i en ljusbåge, så att det går ström ändå).
 
Jo, det ligger ett väggutag på utsidan av badrummet.
Tack då fattar jag nog hur det hänger ihop. De svarta kablarna är fas (som även kopplas vidare till vägguttag). Den vita är också fas - men bruten/sluten av brytaren/ bryttråd och den blå är nolla i lampan och även vidare kopplade i dosan till vägguttag.

Tack för hjälp i förvirringen:D
 
LGG-01 skrev:
Vad i mitt svar tyckte du var "dumt" ?

Inte illa menat MEN det finns faktiskt dumma frågor.
Jag vänta på ett svar.
 
LGG-01 skrev:
Inte illa menat MEN det finns faktiskt dumma frågor.
Njae, inte enligt de nya reglerna, se punkt 4.4.2 ;);) Men även jag undrar faktiskt varför du undrade om frågan var allvarlig. Sedan tror jag som övriga, dvs att en svart är inkommande fas och en går vidare.
 
Ang. min fråga "alvarligt menad" ligger där för att markera att jag tvivlade på frågeställarens syfte, men OK punkt 4.4.2 är ju tydlig så bättring är på väg-

TS frågade: "HUR fungerar denna strömbrytare" och detta fick han svar från mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.