Någon som kan hjälpa mig tyda shuntventilen på en CTC 265-panna? Graderad 1-10. Är ena hållet maxvärme till elementen och andra max till vattenkranar? Eller funkar den inte så?

Själva shunten sitter lite lös och nu vred jag upp den till max för att testa om det ger mer värme i elementen. Där har den fastnat och elementen kallnar, varmt i kranarna.

Tacksam för svar, det är kallt ute!
 
Ett foto så hela fronten syns
 
Den shunten är en med vätska i sig. den har en gradering 1 - 10 och ett autoläge.1 - 10 är manuell inställning och 10 är max värme
 
J jonaserik skrev:
Den shunten är en med vätska i sig. den har en gradering 1 - 10 och ett autoläge.1 - 10 är manuell inställning och 10 är max värme
Max värme till vad? Elementen eller kranarna?
 
Karinmona Karinmona skrev:
Max värme till vad? Elementen eller kranarna?
 
Bild på likadan shunt
 
Shunten sköter bara om värmen i huset. lite mer info om vad du gjorde och hur det är, sitter den löst och skvalpar.
 
Nu verkar det funka igen
 
Står den på A automatik nu
 
J jonaserik skrev:
Shunten sköter bara om värmen i huset. lite mer info om vad du gjorde och hur det är, sitter den löst och skvalpar.
Den svarta grejen som vredet sitter på rör sig, sitter löst. Nu lyckades jag skruva shunten så värmen går ut i elementen igen. Så det är bra elementen som shunten reglerar alltså. Trodde alltid att men kunde switscha mellan elementen och kranarna mhja shunten. Men det är klart drar man ner till elementen så blir det väl varmare i kranarna.
 
Så för att få värme så måste du vrida ratten
 
J jonaserik skrev:
Står den på A automatik nu
Finns inget A. Är 0 autoläge? Vad innebär autoläge?
 
J jonaserik skrev:
Det läget är efter 10 och då ska reglercentralen sköta om värmen ut. En rektangulär låda på fronten där vrdet ska stå på sol. Har du manualen för pannan. annars finns den här att ladda hem.
[länk]
Tack! Finns ingen rektangulär låda däremot ett hål där den kan ha suttit. Men går ju att reglera manuellt. Det jag har problem med är att jag tycker det blir dåligt varmt i elementen. När jag var barn i det här huset minns jag att elementen blev riktigt varma. Då eldade vi iof med olja. Nu är det pellets.
Tror du det är någon inställning jag missat som gör att det inte blir så varmt, oavsett temperatur ute?
 
Då måste du ta ett foto rakt framifrån så allt syns, rören på översidan med en pump och kanske en shunt, den ser ut som en motor troligtvis med någon arm på. Kanske den inre reglering har gått sönder och regleringen har satts om ny utanför panna. Nu verkat det som att du får lite värme och kom tillbaka i morgon.
För min del väntar kudden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.