Undrar hur CTC 265 kombipanna fungerar, kör just nu enbart på el och upplever att det är lite väl kyligt i huset vid -21 graders kyla utomhus, inne är det just nu 17,8 grader... :)

Det finns ett antal reglage på pannan, vilka jag skulle vilja försöka få lite klarhet i hur man skall vrida på dem för att få bästa möjliga boendetemperatur inomhus...

Länkar till 4 bilder(se länken) som jag tagit (ursäkta den dåliga kvaliten) som visar de olika reglagen på pannan.

http://www.budohuset.net/danne/danne.html

Bild 1 längst upp till vänster visar ett reglage som jag tror reglerar temperaturen på radiatorerna, knapparna till höger är för att slå på oljebrännare samt elpatron.

Bild 2 längst upp i mitten visar temperatur på varmvatten (just nu 70 grader) samt trycket i systemet.
Längst ned på bilden finns ett reglage(svart, synns svagt) som jag inte vet vilken funktion det har!

Bild 3 längst upp till höger visar (tror jag) avpåslagning av elpatronen samt justering av denna. Men jag är väldigt osäker på vad denna har för funktion och varför är det två st rattar?!?

Bild 4 längst ned till vänster visar en shunt (heter det så) aom sitter monterat på ett rör som kommer ut pannan, troligen varmvatten från pannan?!

Kan ngn vänlig och kunnig själ hjälpa mig att bena ut vad som är vilket med hjälp av min beskrivning och bildern som finns på länken så vore jag evigt tacksam...


 
Pannshunten (bild 1 stora vredet, vitt), verkar stå för lågt...
10 är max, beroende på hus och utetemp justerar man här hur mycket av det 70-gradiga vattnet som ska gå ut på elementen.
Som du beskriver utetempen verkar denna stå alldeles för lågt, skulle gissa att du får vrida upp den till 6-7.

Prova detta som första åtgärd.

Har du tempmätare på röret som går från pannan upp till elementen skall denna visa mellan kanske 40 och 50 grader...

Lycka till!
 
Hej!

Bild3: på min ctc265b sitter det 2st. elpatroner och
dessa 2 rattar reglerar temp på dessa.

mvh/Sae
 
Tack för svaren hittils, om man har två elpatroner, bör man ha båda dessa på slagna då, just nu kör jag bara den ena ?!
 
vid -21 kan det mycket väl hända att en ELP inte räcker

sen till att snåla - så när du kör bara på ELP se till att det inte tjuvdrar genom pannan och/eller skorstenen (ev dragbegränsningslucka).

70 grader i pannan(på ELP) har du för att knacka ihjäl legionellakusarna (eller få tillr mängd varmvatten). Om du har separat (el)VVB så kan du sänka panntempen (och höja shunten) till den temp som du max behöver på elementen och tjänar därmed lite förluster i panna/pannrum/lednigar.

Hur kontrollerar du värmen inne?
 
har två termometrar, en i v-rum och en på övervåningen i s-rum...
varje radiator har termostater som fn. står på treans läge...

En till fråga:
Ngn som provat köra pellets brännare på en CTC 265 panna(från -75)?
Om, hur bra fungerar den, hur bra verkningsgrad är det... Är det värt att köpa en brännare till denna panna eller är det bättre att satsa på en pelletspanna och en extern beredare med elpatron i?
 
Jag kör också pellets i just denna panna, en pellx. funkar mkt bra. men det är givetvis bättre med en ny pelletspanna. Eldelen på min CTC 265 är utkopplad
m h a bultsax av tidigare ägare ;).
Som mickew säger gå till www.pellets.info för mer info.
 
Visst kan du köra båda el-patr. , om säkringarna
håller ;)

Min 265b är från -77 , vedeldar med förugn ,
funkar kanon.

/sae
 
Hej,

har en CTC 265B från -74 och kör med Pellx från -03 och små säckar som jag fyller i ett veckoförråd. Jag tycker att det fungerar ok. Måste aska ur och sota pannan 1 gång varje eller varannan vecka på vintern. På sommaren kör jag elpatron i pannan.

Här är en bra sida om 265:an och Pellx

http://web.telia.com/~u33211039/pellets/install/index.html

(Dock en tidig version av Pellx brännaren)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.