Hej på er!
Har en fråga till någon elektriker som dök upp vid fikabordet på arbetsplatsen.

Hur fungerar egentligen en tvåfas radiator utan N ledare? Hur det fungerar teoretiskt sett.
Jag hävdade att det inte borde fungera men efter googling av tvåfas element fick jag ge mig, det finns uppenbarligen sådana element som inte använder någon nolla.
Jag lever i världen där en trefasmotor med jämn belastning inte behöver någon nolla för att de tre spänningarna alltid nollar ut varandra. En tvåfas matning nollar ju inte ut varandra.

Kan någon vis person skänka mig lite ro så det blir lugn och ro i fikarummet igen :)
 
Du har 400 V mellan vilka två som helst av de tre faserna. Mellan 1 fas och N har du 230 V.
 
Yes, det är jag med på. Det jag menar är hur fungerar det utan nolla?
Det är 120 graders förskjutning mellan faserna och två faser borde inte kunna ta ut varandra?
Om vi tänker toppvärde L1 på 325V så borde L2 i samma ögonblick ligga på minus 162,5V.
Utan L3 i kretsen också så skulle det här behövas en nolla för att kunna bruka faserna fulla potential?

Jag kanske angriper detta på fel sätt men blir gärna rättad :)
 
Det är spänninsskillnaderna mellan faserna som driver strömmen precis som mellan fas och nolla. Det är bara att spänningen blir lite högre med två faser.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Du har helt rätt i att toppspänningarna blir 325 V respektive -162.5 V. Differensen där emellan blir då 325 - -162.5 = 487.5 V. Det är lite lurigt att hålla rätt på minustecknet när man räknar på detta.

Även om det är sant att sinuskurvan visar toppspänningen så behöver man inte räkna med den, utan man kan välja att dividera allting med √2 och vi får då 230 - -115 = 345 V. Vi får då värden som vi är mer bekanta med. Se mer här: https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet#n7061-sida-5

345 V är ju inte 400 V som vi hade förväntat oss mellan två faser. Det beror på att den spänningen (huvudspänningen) inte har sitt maxvärde vid denna tidpunkt. Det vi räknat på är denna: L1 har sitt toppvärde mot noll, men L2 och L3 har båda värdet x0.5 av detta mot noll.

Graf som illustrerar spänningar i en trefasström med L1, L2, L3 och fasvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi behöver skjuta fram klockan 30 grader för att få toppvärdet mellan L1 och L2. I grafen nedan har jag skruvat fram klockan 90 grader för att visa att vi har toppspänningen mellan L2 och L3 vid vinklarna α-120 respektive α+120 grader. Räknar man på detta blir det 230 * (sin(-120) - sin(120)) = -400 V.

Diagram som illustrerar fasförhållandena och toppspänningarna i ett trefassystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nu är jag ingen expert på detta, men:

Vad menar du med "borde inte kunna ta ut varandra"?

Som elmont skriver är det skillnaden mellan spänningarna spelar roll. I ditt exempel är skillnaden 325V - (-162.5V) = 487,5V.

Men sen kan du inte bara titta på spänningsskillnaden i ett ögonblick, utan t.ex. 230V eller 400V är "effektivvärdet", som räknas ut enligt: https://sv.wikipedia.org/wiki/Effektivvärde

Edit: Bo hann före, med mycket bättre förklaring!
 
Det är egentligen inte tvåfas, utan 400V enfas.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
Bara för att förvirra lite mer?
 
  • Gilla
lben_64 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Bara för att förvirra lite mer?
Daniel hade den enklaste förklaringen av alla.
En enkel last med 400Volt.
Vad hade du kallat den om den fått 230V ?
Vad hade du kallat 2 laster med 2 faser och nolla?
 
Där de har 230V trefas i Norge så har alla 230V enfasuttag två faser anslutna. Men lasten märker bara av en 230V fas.
 
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Räknar man på detta blir det 230 * (sin(-120) - sin(120)) = -400 V.
Eller om man plottar det i tidsdomänen kan det kanske bli lite lättare att ta till sig:

Graf med tre sinuskurvor som representerar olika strömfaser och deras differens, plottade i tidsdomänen.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tack för de snabba och utförliga svaren allihopa!

Jag ser att jag tänkt på 3-fas motorn på fel sätt nu. Även i en sådan motor är det självfallet 2 faser som är anslutna till varje belastning och att det är spänningsskillnaden mellan dessa två som driver strömmen.
Det blir då samma i 400V elradiatorn men där har vi endast en belastning och därför behöver vi bara två faser.

Innan era förklaringar fick jag för mig att en 3-fas motor nollar ut sig p.g.a att när L1 står i toppvärdet så står L2 och L3 i 0.5 av minustoppvärde "de nollar ut varandra". Detta är fel ser jag nu.
Men eftersom att jag tänkte på det viset, om man då skulle plocka bort L3 "nollar" de inte ut varandra längre.
Och det är utifrån det tankesättet som min tanke om hur "2-fas element" egentligen kunde fungera.

Tack ska ni ha för hjälpen allihopa!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nej, det var inte fel. Medelspänningen på de tre faserna är hela tiden noll. Det är därför tre lika laster kopplade fas-noll inte ger någon nollström.
 
Rofflert123 Rofflert123 skrev:
Tack för de snabba och utförliga svaren allihopa!

Jag ser att jag tänkt på 3-fas motorn på fel sätt nu. Även i en sådan motor är det självfallet 2 faser som är anslutna till varje belastning och att det är spänningsskillnaden mellan dessa två som driver strömmen.
Det blir då samma i 400V elradiatorn men där har vi endast en belastning och därför behöver vi bara två faser.

Innan era förklaringar fick jag för mig att en 3-fas motor nollar ut sig p.g.a att när L1 står i toppvärdet så står L2 och L3 i 0.5 av minustoppvärde "de nollar ut varandra". Detta är fel ser jag nu.
Men eftersom att jag tänkte på det viset, om man då skulle plocka bort L3 "nollar" de inte ut varandra längre.
Och det är utifrån det tankesättet som min tanke om hur "2-fas element" egentligen kunde fungera.

Tack ska ni ha för hjälpen allihopa!

Du hade både rätt och fel. Om man D-kopplar en 3-fasmotor så är det två faser inkopplade direkt per lindning, tre lindningar har då 400V över sig. Tre punkter bildar då en triangel som ser ut som ett D.

MEN, man kan också koppla tre faser till vars en lindning och sen koppla ihop andra änden på varje lindning i en punkt. Då kommer man i denna mittpunkt ha spänningen 0! Spänningen över varje last blir då 230V.

Du kan tänka dit att i Bos trianglar ovan så kan man ha lasterna (motorns spolar) antingen på linjerna l31, l23, l12 som ger D-koppling eller i linjerna I3, I2 och I1 som blir Y-koppling.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I båda fallen kommer spänningarna att vara 120grader förskjutna i förhållande till varandra och resultera i ett roterande magnetfält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.