Har ett hus som är utbyggt under flera gånger. Ursprungsdelen har i stort sett en riktig källare så när som i ett hörn där en grundmur i stället finns enligt bild 2. En del har en traditionell torpargrund utan några fuktproblem. En tredje del, enligt bild 1, har delvis källare, delvis torpargrund.

Jag avser att om drygt två år inreda ursprungskällaren och sedan på sikt delen med delvis källare/krypgrund.

Den ursprungliga källaren hade mycket fukt och hade en del virke som var mögleangripet. Jag har därför rivit ut allt organsikt material och även råsponten i taket (var ej angripet) samt all sågspån som bjälklaget var isolerat med. Bjälkarna är i bra skick. och även undergolvet ovanför enligt bild 3. Kommer att i sommar gräva bort jorden i ena hörnet och sedan gjuta en riktig källarvägg där den saknas för att därefter dränera denna vägg. Marken står i en backe där vattnet rinner ner mot denna vägg och sedan in i källaren. Tror att klimatet sedan blir bättre i denna källare även om jag misstänker att den fortfarande kommer ha en något hög fuktvot.

Fråga 1: Hur ska jag skydda mellanbjälklaget fram tills jag inreder källaren? Man bör ju inte plasta sägs det men i mitt fall har jag trägolv ovanför samt ett undergolv av brädor så jag tror inte att det är så tätt uppåt.

I delen med källare/krypgrund har det varit ett mycket gynsamt klimat för mögel med knappt ingen ventilation (se en separat tråd). Jag har rivit ut det mesta av möglet och kommer se till att vidta åtgärder så att ingen mögel finns kvar.

Fråga 2: Hur ska jag skydda mellanbjälklaget i delen med källare/krypgrund (bild 1)? Här ovanför har jag som undergolv 22mm spånskivor och en del plastmatta så där är det nog tätare. Lägga plast på jorden kan ju vara en idé men jag är tveksam till om det är tillräckligt då jag inte kommer att dränera denna del förrän senare. Öppna upp fler ventiler är också något som känns lämpligt.

Tacksam för goda idéer!
 
  • IMG_1913.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1919.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1920.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret! Ingen plast i mellanbjälklaget i ditt tycke?
 
Danne_83 skrev:
Tack för svaret! Ingen plast i mellanbjälklaget i ditt tycke?
Man brukar INTE lägga plast där! Ev. vindtät papp el. dyl.
Plasten lägger man oftast (men inte alltid) på betonggolv el. trägolv om ytterligare träbeklädnad ska monteras. Typ parkett, laminatgolv m.m. För att skydda mot fuktvandringen nerifrån.
Så nej. Ingen plast underifrån!
 
BigGitt skrev:
Man brukar INTE lägga plast där! Ev. vindtät papp el. dyl.
Plasten lägger man oftast (men inte alltid) på betonggolv el. trägolv om ytterligare träbeklädnad ska monteras. Typ parkett, laminatgolv m.m. För att skydda mot fuktvandringen nerifrån.
Så nej. Ingen plast underifrån!
Nej det är ju egentligen ingen bra långsiktig lösning men i det här fallet är jag inte säker på att det skulle inverka så negativt. Dock om jag får ner relativa luftfuktigheten till bra värden så behöver jag ju inte skydda mellanbjälklaget alls. Har en avfuktare som kan användas vid behov.

Tar gärna fler råd och idéer!
 
En avfuktare torkar bara en del av luften. Avdunstar mycket fukt från marken, klarar den inte av detta. Just där, mot marken ev. mot väggar bör plasten läggas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.