Som rubriken antyder är jag nyfiken på hur man lämpligast frostsäkrar inkommande och utgående vatten/avlopp under stugan.
Förutsättningar: Sommarstuga på plintar. Ca en halv meter frigång under huset. Inkommande vatten är i dagsläget endast sommarvatten men jag vill ha möjlighet till vinteranvändning genom värmekabel i inkommande rör.
Jag kommer antingen ha ett avlopp från kök och ett från dusch/handfat alternativt gemensamt kök/dusch/handfat som sedan skall ihop med wc under huset.


Första funderingen: Behöver man ens bry sig om isolering för avloppet? Det kommer ju inte stå vatten i den vertikala delen utan det är ju bara när det spolas?
Kan man få problem med att avloppsvattnet fryser på insidan röret när det är riktigt kallt ute? Rent instinktivt känns det som att avloppsvatten alltid kommer vara tillräckligt varmt för att tina röret snarare än tvärtom... Å andra sidan kan man ju bygga in det samtidigt som man bygger in inkommande...?
Den efterföljande horisontella delen funderar jag på däremot. Första metern ligger den bara ett par decimeter under marken. Bör jag lägga på frigolit över röret? Där finns ju risken att kanske inte vatten men annat blir liggande och fryser...? Det är ju inget större jobb att lägga dit lite frigolit, kan ju knappast skada antar jag.

Inkommande då. Läste i en annan nystartad tråd att man helt enkelt bygger en isolerad låda runt rören, som isoleras med exempelvis frigolit. Det känns som att man bör låta isoleringen gå ner en bit i backen också eller?
Hur löser man anslutningen till golvbjälklagets isolering? Underifrån ligger det asfaboard mellan golvreglar, därefter 140mm lösull, därefter golvspånskiva.
Bör man öppna asfaboarden så att isolering möter isolering så att säga eller räcker det med hålen för rören och sen låter man isoleringen ligga mot asfaboarden?
Hur lång "krage" behöver man mot marken runt rören?

Något annat jag behöver tänka på?


Som alltid, tacksam för alla svar! :D
ToRy
 
Japp, såg det. Det är den tråden och ditt inlägg där jag nämner i stycket om isolerad låda. (y)
Funderade på om jag skulle "kapa" tråden men tänkte att jag har lite fler och bredare frågor så jag skapade en ny tråd.
 
R
Bäst är nog att såga ur i trossbotten så isoleringen går upp ordentligt , det får inte finnas några små springor som det kan dra i ,
då spelar det ingen roll om du har V-kabel det fryser ändå ( ska vara avbsolut tätt ) och ner i mark till frostfritt
Att lägga isolering ovanpå slangen måste du nog göra bara några dec , lägg den då på tvären 120 bredd så långt ut som det inte är frostfritt . Just på den biten som är lite grunt lägger du en 16mm PEM -slang ovanpå vattenslangen och drar upp in eller var du vill , för att kunna få ner en givare om en elektronisk termostat ska användas
PS Hur har du det med möss , det blir en utmärkt väg in i trossbotten och frigolit krafsar dom bra i , ett kopparnät runt isoleringen upp är bra , inga små hål
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.