Hej!

Hur fortsätter jag lämpligast byggandet av min bastu på bilden? Blir snart galen på alla rekommendationer av luftspalter, diffspärrar, isolerat, oisolerat, etc etc :-/

Hur gör jag i snedtaket som nu har glespanel, plast och ca 28 cm lösull ovanför? Skall jag ha gipsskivor på detta och sedan regla och isolera och panela eller ska jag hoppa över gipslagret eller något annat? Behövs mer isolering, behövs någon luftspalt?

Skall jag sätta reglar på spånskiveväggen och sedan isolera mellan reglarna och sedan panel på detta? Eller räcker isoleringen som blir bakom spånskivan?

Jag har läst att utluftsventilen aldrig skall utmynna i det fria utan att den skall utmynna i rummet brevid bastun. Hur räknas det med en sådan lösning (ritat av IVT åt Trivselhus) som syns på den bifogade bilden? Frånluftsventilen med det blåa locket sitter inne i den tänkta bastun, den kommer ansluta till husets övriga luftvärmesystem, räknas det som det fria eller? Tycker ni att den skall vara stängd under själva bastubadet och öppnas efter bastubadet? Behövs det ytterligare en frånluftsventil?

Mvh
NT


 
  • bastubild4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Jag skulle också mycket gärna få tips om man gör i taket på bastun i en sådan här situation. I vår nybyggda bastu så har vi i taket (nedifrån och upp): bastupanel, gips, reglar, plast, lösull. Och vi har nu fått fuktproblem i angränsande rum. När vi slänger på vatten på aggregatet så letar sig vattenånga in mellan gipset och plasten i taket och vidare in till andra rum (via innertaket alltså). Så man måste täta på ngt sätt, men det verkar som ingen vet hur det skall göras på bästa sätt. Men jag antar att ngn måste ha byggt på liknande sätt förut ?? Fukt kommer det alltid att finnas i en bastu, men det gäller ju att den stannar i bastun och har möjlighet att torka ut där. Enklast är ju att plasta in hela bastun, men då får man ju problem med dubbla fuktspärrar (t.ex om man har kakel med fuktspärr på andra sidan bastuväggen, som vi har).

/Klein
 
nikkotikko skrev:
Jag har läst att utluftsventilen aldrig skall utmynna i det fria utan att den skall utmynna i rummet brevid bastun. Hur räknas det med en sådan lösning (ritat av IVT åt Trivselhus) som syns på den bifogade bilden? Frånluftsventilen med det blåa locket sitter inne i den tänkta bastun, den kommer ansluta till husets övriga luftvärmesystem, räknas det som det fria eller? Tycker ni att den skall vara stängd under själva bastubadet och öppnas efter bastubadet? Behövs det ytterligare en frånluftsventil?
Anledningen till att man säger att frånluften inte skall mynna i det fria är att det i ett hus (främst med självdrag) är ett undertryck och då kan luftflödet gå åt motsatt håll. Då använder man intilliggande rum och slipper pss tryckskillnaden. Ansluter du till mekanisk frånluft är ju det resonemanget inte aktuellt. Huruvida en högre kondensutfällning i ev. värmeväxlare är något problem vet jag inte.
 
Vad är det förresten för elkabel som syns i bilden? Det är inte tillåtet att dra elinstallation i taket i en bastu. Beakta även krav på värmeklassad kabel (ej PVC).
 
Det här med elkablar i taket i bastun, vad gäller!!! Alla mina kablar går i rör i snedtaket i min bastu! (bastun är inte klar än) den ska kaklas helt vad är det som gäller?? Var hittar man dessa regler???
 
nikkotikko skrev:
Hej!

Hur fortsätter jag lämpligast byggandet av min bastu på bilden? Blir snart galen på alla rekommendationer av luftspalter, diffspärrar, isolerat, oisolerat, etc etc  :-/

Hur gör jag i snedtaket som nu har glespanel, plast och ca 28 cm lösull ovanför? Skall jag ha gipsskivor på detta och sedan regla och isolera och panela eller ska jag hoppa över gipslagret eller något annat? Behövs mer isolering, behövs någon luftspalt?

Skall jag sätta reglar på spånskiveväggen och sedan isolera mellan reglarna och sedan panel på detta? Eller räcker isoleringen som blir bakom spånskivan?

Jag har läst att utluftsventilen aldrig skall utmynna i det fria utan att den skall utmynna i rummet brevid bastun. Hur räknas det med en sådan lösning (ritat av IVT åt Trivselhus) som syns på den bifogade bilden? Frånluftsventilen med det blåa locket sitter inne i den tänkta bastun, den kommer ansluta till husets övriga luftvärmesystem, räknas det som det fria eller? Tycker ni att den skall vara stängd under själva bastubadet och öppnas efter bastubadet? Behövs det ytterligare en frånluftsventil?

Mvh
NT
Du har bastu på öv med förhöjt väggliv om jag ser rätt. Samma har jag i min bastu fast ännu giftigare med halva bastun i en kuputbyggnad.

Så här kan du göra (vilket är så jag har i min bastu):
-Mot alla ytterväggar så måste du regla mellanvägg med luftspalt och isolera. I detta fall förhöjt väggliv, snedtak och tak.
-Regla ner taket till 2100 mm färdighöjd inkl. panel.
-I de mellanväggar som inte är ytterväggar tar du bort spån- eller gipsskivor, för de skivorna funkar inte i en bastu.
-Fullisolera i de mellanväggar som inte är ytterväggar. Fullisolera mellanbjälklaget under bastun om det går.

Jag har bra erfarenheter att använda board som "fuktspärr" i min bastu. Se ritningar här:
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/Bastusidvy.jpg
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg
(Kommentar: Regla hellre 45x70 istf 45x45. Jag hade problem med innermåttet)

I min bastu har jag tilluft i dörren via en ventil. Frånluft till värmepumpen. Jag har skjutbar lucka för frånluftsdonet för att annars blir det för bra drag i bastun. Tack vare täljstensaggregat och golv i täljsten så stannar värmen kvar länge i bastun och torkar ut den fullständigt. Som info kan jag nämna att jag fortfarande har 30 grader i bastun 12 timmar efter avslutat bastande. Avluften är dimensionerad till 3.5 l/s.

Här finns lite kompletterande info från Svenskt Trä:
http://www.byggbeskrivningar.se
 
JayJay skrev:
[quote author=nikkotikko link=1143019520/0#0 date=1143019519]
Jag har läst att utluftsventilen aldrig skall utmynna i det fria utan att den skall utmynna i rummet brevid bastun. Hur räknas det med en sådan lösning (ritat av IVT åt Trivselhus) som syns på den bifogade bilden? Frånluftsventilen med det blåa locket sitter inne i den tänkta bastun, den kommer ansluta till husets övriga luftvärmesystem, räknas det som det fria eller? Tycker ni att den skall vara stängd under själva bastubadet och öppnas efter bastubadet? Behövs det ytterligare en frånluftsventil?
Anledningen till att man säger att frånluften inte skall mynna i det fria är att det i ett hus (främst med självdrag) är ett undertryck och då kan luftflödet gå åt motsatt håll. Då använder man intilliggande rum och slipper pss tryckskillnaden. Ansluter du till mekanisk frånluft är ju det resonemanget inte aktuellt. Huruvida en högre kondensutfällning i ev. värmeväxlare är något problem vet jag inte.[/quote]
Sen kan det bli sån fräs på ventilationen att aggregatet inte hänger med och då slutar det med att överhettningsskyddet löser ut till slut.
 
klein skrev:
Hej

Jag skulle också mycket gärna få tips om man gör i taket på bastun i en sådan här situation. I vår nybyggda bastu så har vi i taket (nedifrån och upp): bastupanel, gips, reglar, plast, lösull. Och vi har nu fått fuktproblem i angränsande rum. När vi slänger på vatten på aggregatet så letar sig vattenånga in mellan gipset och plasten i taket och vidare in till andra rum (via innertaket alltså). Så man måste täta på ngt sätt, men det verkar som ingen vet hur det skall göras på bästa sätt. Men jag antar att ngn måste ha byggt på liknande sätt förut ?? Fukt kommer det alltid att finnas i en bastu, men det gäller ju att den stannar i bastun och har möjlighet att torka ut där. Enklast är ju att plasta in hela bastun, men då får man ju problem med dubbla fuktspärrar (t.ex om man har kakel med fuktspärr på andra sidan bastuväggen, som vi har).

/Klein
Svaret är enkelt men tyvärr tråkigt. Gör om bastun!

Om du kollar lite på vad jag har skrivit i en annan post i den här tråden så får du kläm på det hela hoppas jag.
 
I min bastu är det reglat efter classe clas regler!!! elkablarna ligger i rör i luftspalten mellan yttervägg(snedtak) och bastuvägg i bastuvägg är det 70mm solering sen gips fuktspärr och kakel. Är elkablarna i fara ???
 
Hej Classe Clas och alla andra!

Det stämmer att det är en övervåning men det är inget förhöjt väggliv, det är en kattvind bakom den låga väggen till vänster och snedtaket med isoleringen fortsätter i samma vinkel hela vägen ner. Men det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget dvs den väggen räknas väl som yttervägg ändå, eller?

Bakom spånskivorna under frånluftsventilen är det en trappa till nedre våningen så det är garanterat ingen yttervägg och där måste alltså spånskivorna väck alltså? Behövs någon fuktspärr (board) på den väggen eller gällde bara ytterväggarna? Skall jag bara regla upp med 45x70 på de bakomliggande väggreglarna och sedan spika panel på dessa 45x70 reglar?

Vad heter förresten boarden du använt som fuktspärr?

Mvh
NT





 
Kattvinden kan du ta bort spånskivorna på, fullisolera regelverket och sedan på med board, boardremsor, läkt + panel enl. ritning.

Samma gör du med väggen mot trappen.

Jag använde brun fiberboard från Byggmax, ca 30 spänn per skiva.
 
svartjobbarn skrev:
I min bastu är det reglat efter classe clas regler!!! elkablarna ligger i rör i luftspalten mellan yttervägg(snedtak) och bastuvägg i bastuvägg är det 70mm solering sen gips fuktspärr och kakel. Är elkablarna i fara ???
Temperaturen bakom 70mm isolering är inget att oroa sig för. Jag vill inte uttala mig om din elinstallation för jag har inte tillräcklig kompetens.
 
Hej igen!

Tack Classe Clas för ditt tålamod med mina säkert väldigt tjatiga frågor!

Jag har ännu en, de här boardremsorna är de till för att täta skarvarna mellan boardskivorna eller har de någon annan funktion?

Mvh
NT
 
svartjobbarn skrev:
Det här med elkablar i taket i bastun, vad gäller!!! Alla mina kablar går i rör i snedtaket i min bastu! (bastun är inte klar än) den ska kaklas helt vad är det som gäller?? Var hittar man dessa regler???
All elinstallation måste göras av fackman eller person med nödig kännedom, som det så vackert heter. Om du tänker förbereda installationen själv (och inte känner dig träffad av föregående mening) bör du ta dit en elektriker som talar om hur du skall göra. Obs, förbereda är inte samma som inkoppling och spänningssättning utan det du ev. får göra är att lägga kanalisation och dra kabel.
 
JayJay skrev:
Vad är det förresten för elkabel som syns i bilden? Det är inte tillåtet att dra elinstallation i taket i en bastu. Beakta även krav på värmeklassad kabel (ej PVC).
och varför skulle det inte vara tillåtet att dra ¨elinstallation¨ i taket i en bastu?
värdelöst när okunnigt folk skriver sånt här.

finns alltså inget som säger att man inte får dra rör i tak. enda otillåtna är metallrör. tillochmed tillåtet att installera belysningsarmaturer i tak. (ss436 40 00 - 703.512.2)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.