Funderar på projektet att dra ut el och VVS till uthuset. Det verkar rimligt att dra elen rakt till elstolpen/elskåpet mitt på gården, avloppet kan dras över gräsmattan och ansluta till befintlig brunn. Färskvattnet kanske kan gå i samma dike som avloppet men svänga in till huset istället.

Det jag funderar på nu är hur fort det går att gräva med en minigrävare? Mest lerjord, har ingen erfarenhet av just minigrävare (men brukar kunna köra det mesta). Minigrävaren blir troligen en Yanmar SV17EX (http://shellgrastorp.se/produktinfominigravare.html), grävdjupet bör väl bli runt 60 centimeter.
Hur långt kommer jag att hinna gräva på säg en timme?
 
Avstånd till uthuset? Utan att veta mer kanske du kommer 5-10 m färdig grav på en timme.

Det är både en vanefråga hos operatören, maskinens kapacitet, jordmassornas förutsättningar och platsens utrymme (någonstans att stå och att lägga massor på). Man behöver ofta gräva avsevärt bredare än vad själva slangarna/rören behöver, för att själv kunna stå i graven och arbeta.

Det som dessutom tar tid är ju grusbädd till avloppet, väga in, och inte minst återställning (mycket svårare att jobba med markplanering som nybörjare på grävare).
 
Tack, då har jag i alla fall en uppfattning om hur lång tid det tar. Har inget emot lite extra träning med spaden, så resten av jobbet gör jag nog för hand. Har inte mätt hur långt det är än.
 
Nu har jag vart ute och stegat. 12 meter för el, vatten & avlopp 20 meter, sen avstickare till huset för vattnet på 5 meter. Totalt 37 meter, 5 meter/timme ger cirka 7,5 timmar. Borde alltså räcka att hyra grävare en dag, det var det jag ville veta :)
 
Och då svarar jag att du hyr en helg ;) Det brukar vara någon kr billigare än två veckodagar då företag mer sällan hyr över helgen.

Framförallt kan du använda grävaren till återställningsjobbet, som är mer tidskrävande och krävande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.