Jag har satt in ett nytt fönster i källaren, problemet är att det nya fönstret sitter ca 1.5 cm längre in ifrån fasaden. Så det blir en springa ifrån putsen till själva karmen. På det gamla fönstret så var putsen dragen ca 1cm in på fönsterkarmen och karmen var inte skadad av fukt. Är det så man gör,dvs att jag kan ta nytt bruk och fylla springan med och sedan dra ut den brukkanten på karmen för att få en snygg övergång. Eller måste man använda trä så att det blir en typ av utvändig smyg? Är det risk för fuktskador om man lägger bruk direkt mot träkarmen?
Ps: själva springan är fylld med fogskum så putsen läggs ovanpå den och in på karmen:
 
Plåtsmyg?
 
medic skrev:
Jag har satt in ett nytt fönster i källaren, problemet är att det nya fönstret sitter ca 1.5 cm längre in ifrån fasaden. Så det blir en springa ifrån putsen till själva karmen. På det gamla fönstret så var putsen dragen ca 1cm in på fönsterkarmen och karmen var inte skadad av fukt. Är det så man gör,dvs att jag kan ta nytt bruk och fylla springan med och sedan dra ut den brukkanten på karmen för att få en snygg övergång. Eller måste man använda trä så att det blir en typ av utvändig smyg? Är det risk för fuktskador om man lägger bruk direkt mot träkarmen?
Ps: själva springan är fylld med fogskum så putsen läggs ovanpå den och in på karmen:
När jag byter källarfönster brukar jag lägga en mjukfog av typ MS polymer eller om det är lite större mellanrum så blandar jag ihop lite putsbruk och fyller upp med. Använder en fuktig tvättsvamp att fixa till det så det blir snyggt och tvättar av karmen med.

Plåtlist på källarfönster tycker jag ser illa ut.
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Ja det får bli så att jag tar putsbruk och fyller upp springan, det var så det såg ut ifrån början. Var mest fundersam om det var en risk att lägga bruk mot trä, tänkte om träet blir dåligt.
Tack för svaren
 
bruk mot trä är inte ett problem, förutom att det inte på sikt fäster. Men det behöver det ju inte göra heller. Bruket torkar ju rätt snabbt så träet hinner inte må dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.