Hoppas det här hamnade på rätt ställe, var osäker på var det skulle ligga.

Mitt problem är att när jag sågat bredare brädor, eller mdf (cirka 40 centimeter breda, cirka 16 millimeter tjocka) så har jag svårt att sätta dem i press på ett bra sätt, så limningen blir inte bra. Gissar jag helt enkelt inte kommit på metoden.

Brädorna skall fogas i 90 graders vinkel, och jag sågar dem med 45 graders gering på kanten, och jag sätter i kex i kanten innan jag limmar. Håller jag brädorna mot varandra så är sågskarvarna ok, de ligger emot rätt bra.

Men när jag limmar kommer problemen. Jag försöker pressa ihop brädorna mot varandra under limningen, men det resulterar väldigt gärna i att de förskjuts lite grand. Det är svårt att både pressa dem mot varandra, och hålla dem kvar i rätt position. Jag kan ju pressa dem genom att srkuva ihop dem, och det fungerar, men helst skulle jag vara utan skruvarna.

Hur gör man?

--- Mats ---
 
Det finns ju något som heter kanttving (eller var det hörntving) som man kan använda till dylika operationer.
 
esox71 skrev:
Det finns ju något som heter kanttving (eller var det hörntving) som man kan använda till dylika operationer.
Hej,

Om du tänker på en tving som består av två tvingar som är fast monterade i 90 graders vinkel mot varandra, så har jag en sådan (Wolfcraft). Den är jättebra på att se till att hyllorna hamnar i 90 graders vinkel mot varandra, men den når inte mer än cirka 3-4 centimeter in från kanten, så i mitten finns det fortfarande ingen press.

Men det är klart, jag inser att hade jag två, en på var sida, skulle det bli lättare sätta press även i mitten utan att hyllorna förskjuter sig, så det kanske är den vägen man skall gå.

--- Mats ---
 
Mikael_L
Kan en ramtving vara en lösning?

Men du har två bitar inte fyra ...

Den finns i lite olika utföranden, likn denna.
 
  • ramtving.jpg
Mikael_L skrev:
Kan en ramtving vara en lösning?

Men du har två bitar inte fyra ...

Den finns i lite olika utföranden, likn denna.
Snygg bild. spontant kändes det som en lösning. Som du säger, jag har bara två bitar, inte fyra, men jag har ju tre kanter på brädorna, en där limmet sitter och två fria ändar, det är bara att det där handtaget inte spänner mot en kant utan hänger i luften, men det kommer att spänna bandet ändå.

Men efter lite funderande blir det nog tyvärr så att tvingen kommer att ge böjkrafter på de två kanter som inte har lim på sig. Den kommer troligen att vara en förbättring mot idag, speciellt om jag har 90-graders tvingar i vardera hörnet enligt förra förslaget,, så det är nog ytterligare ett steg framåt.

Det här känns otäckt komplierat, det måste vara något som många gjort förr?

--- Mats ---
 
Kan du inte bara kapa till två brädor i rätt längd, för att "simulera" en ram och därefter limma?
När limmet stelnat så borde det bara vara att ta bort stödbrädorna.
 
Trebitarslösning?
 
  • ramtving.jpg
Vad ska du ha vinkeln till? Det är rent generellt ingen bra metod att limma snittytorna på MDF mot varandra, det är alldeles för mjukt. Om det du bygger ska se ut som Faidros snitsigt Photoshoppande bild, kan du få en väldigt stor belastning på limfogen.
 
andersmc skrev:
Vad ska du ha vinkeln till? Det är rent generellt ingen bra metod att limma snittytorna på MDF mot varandra, det är alldeles för mjukt. Om det du bygger ska se ut som Faidros snitsigt Photoshoppande bild, kan du få en väldigt stor belastning på limfogen.
Det är lite olika vad jag gör, och det är inte alltid MDF, men just nu är det en sockel till en väggfast hörnpanel (sockeln är lodrät, sitter mot golvet en liten bit bakom främre undre panelen, förbinds med en horisontell kort bit till främre undre panelen som också är lodrät). Två 90-graders vinklar, båda limmade med 45-graders geringar, med en låg belastning (vikten tas i fästet av främre undre panelen). Det sitter 4 kex i vardera limsnittet (54 cm lång sträckning).

Det var ett bra tips om att limning inte håller bra för MDF, och det skall jag tänka på. Men mitt största problem just nu är att jag är dålig på att få ihop denna typ av ytor, oberoende av om det är MDF eller trä.

Trebitarslösningen var ytterligare ett bra steg framåt på vägen, den tackar jag för.

--- Mats ---
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Vad ska du ha vinkeln till? Det är rent generellt ingen bra metod att limma snittytorna på MDF mot varandra, det är alldeles för mjukt. Om det du bygger ska se ut som Faidros snitsigt Photoshoppande bild, kan du få en väldigt stor belastning på limfogen.
Är det oavsett lim, eller är det bättre med t.ex. polyuretanlim?
 
Mikael_L skrev:
Är det oavsett lim, eller är det bättre med t.ex. polyuretanlim?
Själva innanmätet i MDF är för mjukt. Det hjälper inte vad man limmar med. Det måste till något mekaniskt förband om det ska bli stabilt.
 
Har inte provat att limma mdf på det viset men om jag skall limma gerade arbetsstycken så sätter jag en bit regel bakom och använder vanliga tvingar. Det går om arbetsstyckena inte är alltför breda. Lite tidningspapper mellan arbetsstyckena och regeln kan vara bra så att man inte limmar fast regelbiten.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Har inte provat att limma mdf på det viset men om jag skall limma gerade arbetsstycken så sätter jag en bit regel bakom och använder vanliga tvingar. Det går om arbetsstyckena inte är alltför breda. Lite tidningspapper mellan arbetsstyckena och regeln kan vara bra så att man inte limmar fast regelbiten.

/Kent
Provade, och det fungerar riktigt bra. Enda nackdelen är att det är lite svårt att se om det blir bra eller ej förrän man tar bort regeln.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.