Jag planerar för att plantera en häck längs grusvägen, vilket kommer att bli vackert så småningom. Men då försvinner vår "sopstation", där vi slänger gammalt virke, tomma jordsäckar, byggskrot, färgpytsar och allt möjligt. Det ligger där i avvaktan på att vi kör det till återvinningsstationen. Vi har försökt skärpa ihop oss och köra bort skräpet så fort som möjligt, men det blir alltid liggande en tid.

Nu funderar jag på om vi kan bygga något snyggt och enkelt skrotupplag på en annan plats, där vi kan sortera upp skräpet så att det blir lätt att köra iväg. Jag har googlat runt för att hitta inspirationsbilder, men hittar inget. Ni som hänger på det här forumet är kända för att ha en massa byggprojekt på gång och ni har säkert erfarenhet av byggsopor. Hur förvarar ni det överblivna skräpet innan ni har möjlighet att köra iväg det? Jag tar tacksamt emot tips, idéer och bilder.
 
Y
Direkt på en släpkärra, inte på backen för där blir det liggande i evigheter, gräs växer över, så försöker man klippa gräset och *rassel* så får man byta brytskruv och slipa knivar. :)
Det blir mycket mer motiverande att spontanåka till tippen ifall kärran redan är lastad.
Så gräv ut en ruta, grusa, och ställ en släpkärra där.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 4 till
  • Laddar…
Brukar inte förvara några grejor någon längre tid, ca en vecka max, liten tomt, vill ha ordning,
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Jag har en redskapsbod jag brukar samla på mig mindre detaljer i.
Typ färgburkar sopsäckar från garaget osv.
Den är låsbar så inte dom mindre ungdomarna Mörkgrå låsbar redskapsbod för förvaring av färgburkar och sopsäckar, med dubbla dörrar och vinkelrätt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i samhället kommer in i den och kan skada sig på något.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 2 till
  • Laddar…
M Micro skrev:
Jag har en redskapsbod jag brukar samla på mig mindre detaljer i.
Typ färgburkar sopsäckar från garaget osv.
Den är låsbar så inte dom mindre ungdomarna[bild] i samhället kommer in i den och kan skada sig på något.
Det var en vacker och diskret lösning med säkerhetstänk och allt. Jag ska nog tänka vidare på att olika typer av skräp kan behöva olika förvaringslösningar. En enkel bod för färg och plast. En öppen, enklare lösning för virke.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Brukar inte förvara några grejor någon längre tid, ca en vecka max, liten tomt, vill ha ordning,
Jag har nog för stor tomt för att behöva tänka så. Jag önskar att jag också hade samma ordning.
 
Y Yrrol skrev:
Direkt på en släpkärra, inte på backen för där blir det liggande i evigheter, gräs växer över, så försöker man klippa gräset och *rassel* så får man byta brytskruv och slipa knivar. :)
Det blir mycket mer motiverande att spontanåka till tippen ifall kärran redan är lastad.
Så gräv ut en ruta, grusa, och ställ en släpkärra där.
Det här är en superbra idé! Jag testade den i somras, men dessvärre fick jag tömma släpkärran innan den kunde köras till återvinningsstationen, eftersom släpkärran behövdes till andra transporter. Jag ska nog ha bättre koll på återvinningsstationens öppettider innan jag fyller kärran. Den här idén kan absolut kombineras med den förvaringslösning jag är ute efter.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Släpvagn håller jag med om. När jag köpte hus/renoveringsobjekt så var min första investering ett stort ”flyttsläp” med rejält stort skåp. I det ställde jag ett antal bigbag för att sortera mindre grejer. Efter ett och ett halvt år var det fyllt och dags att dra till tippen. Skönt att kunna ta allt när det råkar finnas tid och andan faller på utan att det för den skull ser så skräpigt ut. Finns väl möjligen viss risk att släpet hade lite övervikt.
 
Naturliv Naturliv skrev:
Det här är en superbra idé! Jag testade den i somras, men dessvärre fick jag tömma släpkärran innan den kunde köras till återvinningsstationen, eftersom släpkärran behövdes till andra transporter. Jag ska nog ha bättre koll på återvinningsstationens öppettider innan jag fyller kärran. Den här idén kan absolut kombineras med den förvaringslösning jag är ute efter.
Då köper du rimligtvis en släpkärra till så är problemet löst :cool:
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Tipset om släpkärra är enligt mina egna erfarenheter det enda rätta.

Om det kan kombineras med en bekantskapskrets som då o då behöver låna din släpkärra så blir det fullständigt briljant, då får den ju även en självtömande funktion.

Visst får du låna kärra, inga problem, men....
 
  • Haha
  • Gilla
Mathildatiger och 7 till
  • Laddar…
Förvarar inte mer skrot hemma än att det ryms i ett hörn av garaget eller källaren.

Ser förjävligt ut att ha skrot på tomten. Åtminstone om man som jag bor på liten villatomt med grannar runt om. Bor man lite mer lantligt kanske man har möjlighet att gömma en sophög bakom något uthus.

Är vi mitt i ett renoveringsprojekt så har vi för vana att åka bort med byggskräp löpande. Återvinningsstationen ligger åt samma håll som bygghandeln så vi brukar passa på att ta två flugor i en smäll. Först tömma skräpet och sen köra hem nytt material.
Till trädgårdsavfall har vi nu till i år skaffat en trädgårdstunna som kommunen kommer och tömmer varannan vecka. Innan kunde sånt bli liggandes i länge i säckar i det lilla förrådet där gräsklippare mm står.
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Bästa är väl släp men det har inte vi. Vi har ett hörn i trädgården med skräp ivntan på bortforsling. Hörnet består av två häckar mot granne och en häck i vinkel för att dölja detta hörn. Jag gömmer inte enbart byggskräp där. Även kompost skottkärra och drivbänkar mm.
Grannarna har sitt skräp längs med garage väggen vad jag sett så vad som kanske duger
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.