Jag har bl.a. en rikthyvel och planhyvel stående i en byggnad på ca 35 m2 som har putsade tegelväggar, ingen isolering och betongplatta utan isolering. Typ liknande mindre stallbyggnad. Borden på hyvlarna vaxar jag för att inte riskera rost.

Hur blir det nu i vinter? Kommer mina maskiner ta någon skada av att stå så kallt utan uppvärmning? Luften innehåller viss fuktighet. Jag har planer på att under vintern att sätta 145 mm i innertaket mellan bjälkarna och gips och sedan ev en fläkt som får gå den tiden jag är där ute. Längre fram en värmepump typ julas billigaste och då hålla ca 8 grader under vintern.

Hur står era maskiner och kräver mina uppvärmda utrymmen för att slippa problem?
 
Är det inte en väldigt torr luft på vintern? med lite 5 56 bör de klara sig?
 
Haft min maskinpark i kallutrymme i flera år utan problem, som sagt bara spraya tunt med 5-56 eller WD40. Det är framförallt markfukten som är farlig, annars håller det sig torrt och fint under de kalla månaderna. Men det är klart, bor man nära hav eller sjö så ökar ju risken
 
Det blir tyvärr ofta problem med rost på verktyg och maskiner som förvaras ouppvärmt. Järnet kommer att buffra temperatursvängningarna vilket gör att det kan bildas kondens på den kalla ytan när omgivningen är varmare. :(
 
Förvarade mina maskiner i ett uthus med gistna träväggar och enkelt plåttak några vintrar. Största problemet var vid väderomslag från kallt till varmare. Gjutjärnsborden var fortfarande väldigt kalla medans varm fuktig luft drog in genom väggarna och kondenserade på borden. Jag täcke borden med trasmattor vilket fungerade OK. Annars vill jag minnas att jag hört att man kan täcka borden med spån.

Testade även med paraffinolja vilket inte fungerade.

Hur fungerar det med 5-56/WD-40 om du skall hyvla några bitar som sedan skall limmas ihop fulla med olja?
 
Köp en luftavfuktare det är det bästa du kan göra. Problemet med billiga sådana är att ju kallare det är desto sämre fungerar dom. En sorptionsavfuktare är sjukt dyra men dom funkar i minusgrader.

Mvh Pär H
 
Bara att torka av 5-56/ WD40:n från borden innan man hyvlar och hyvla sedan en skräpbit så att du får med resterna. Dessutom ska man inte spraya "ymnigt", bara duscha på en gång och fördela utan oljan med ett papper så att du får ett tunt skikt
 
Jag har läst att många på amerikanska forum använder sig av Boeshield T-9 http://boeshield.com/ men vet inte var det skulle kunna tänkas säljas i Sverige.
Borden är lätta att komma åt och underhålla, men är där inget i motorerna som kan ta skada av fukten från luften? Någon WD40 vill man väl ändå inte ha in där.
 
Jag tog i helgen kontakt med möbelsnickaren jag köpt hyveln av och han rekommenderade paraffin. Han visste dock tyvärr inte var man nu för tiden kunde köpa detta.

Jag har kollat runt lite och hittar endast vax som man får smälta ner till en klump eller vad man nu vill ha. Vet någon här var man kan köpa paraffinvax som inte är löst i påse?
 
Jo jag har bl.a. varit inne på Panduro och de säljer paraffin men endast i flingor.
Jag hade hoppats man kunde få tag i en "klump".
De i länkarna är också sådant som måste smältas ner.
 
Det tar ju inte mer än 10min och smälta det i en burg, och 1h utomhus att stelna...

du får väl köpa liljeholmens ljus och gnida med ;)
 
Gnid in borden med ett stearinljus precis som du kan göra när du behöver smörja gjujärnsborden när du skall hyvla och det går tungt.
 
Finns förvisso trevligare saker att få på sina nyhyvlade ytor än stearin/paraffin. Tänker på möjligheterna till ytbehandling.
 
phl skrev:
Finns förvisso trevligare saker att få på sina nyhyvlade ytor än stearin/paraffin. Tänker på möjligheterna till ytbehandling.
Ok tänker du på t.ex. WD40?
Boeshield ska ju vara bra, dock lite svårt att få tag i.
Jag ser att det snabbt kommer rostprickar nu på borden. Från en dag till en annan så hinner det tyvärr komma en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.