Y
Höll på och städa garaget och går och klurar på bästa ställe att ställa alla oljor, färger, sprayer och annat.

En gång i tiden tänkte jag hitta ett defekt kylskåp med glasdörrar för att det skulle se lyxigt ut men de skåpen är onödigt djupa. Har istället ett plåtskåp (med dörrar) som jag funderar på istället, eventuellt göra hål för luftventil så det inte blir överhettat därinne.


Men, ni kanske har några käcka lösningar i era garage som jag kan tjuva idéer ifrån. :D

Eller har alla det ståendes framme på bänken. ;)
 
Jag har mina färger i ett trasigt kylskåp som står i ett kallgarage. I skåpet har jag installerat en frostvakt.
Övrigt så som bensin, diesel osv har jag i samma garage men inte i detta skåp.
 
Jag har bensin, gasol och annat eldfängt i en liten bod som även tjänstgör som lokalt "recycling center" mellan turerna med släp till återvinningen.

Med 20 km till macken och törstiga bilar måste man ju ha en del hemma så jag är lite extra försiktig med förvaringen.
 
På golv, hylla och stäfskrubb.
 
Jag har samlat i princip allt farligt i pannrummet i källaren. Pannan är borta och där finns istället bergvärmepump. Tänker sätta ett bewator codoor lås på dörren för att hålla knodden borta.
 
Bilder tack...

Behöver själv bra tips på snygg förvaring av brandfarliga vätskor och sprayflaskor. Hitills ligger några sprayflaskor som används ofta framme i ett ställ medan dunkar mm bara står i ett förråd. Nu är verkstan uppstädad så det ska vara en snygg och städad lösning
 
Har alltid en jäkla massa jeepdunkar med soppa hemma till båten, åkgräsklippare och alla andra bensindrivna maskiner vilka är ganska många. Alla dunkar har jag ute i uthuset, i andra delen av samma uthus har jag färger och andra frostkänsliga kemikalier. Har värme där pga att hydroforen till vattnet står där. Så smäller uthuset så smäller det fint. Säkert är det någon lag man bryter mot. :)
 
Mikael_L
Jag har ingen lösning för detta än. Men väl en tanke.

Jag vill fynda/köpa ett plåtskåp. Ställa det mot yttervägg i garaget. Dra en kort bit 80 mm spirorör (eller annan lämplig dim) genom väggen. Sätta en liten datafläkt som suger ut lite halvunken garagelukt genom skåpet som därigenom samtidigt får ev tändbara koncentrationer bortvädrade.

Som sagt, inte gjort än, men på idéstadiet.

På ett jobb jag haft hade vi ett plåtskåp med eldfängda och tråkiga kemikalier.
Där var det draget ett rör lodrätt genom hela skåpet (genom varje hyllplan) i ena bakre hörnet.
Sen fanns det en liten öppning i röret på varje hyllplan, så varje hyllplan blev säkert utvädrat.
Det är därifrån jag stulit min idé.
 
Y
Detta om ett ventilationsrör.. Så har jag sett i kemisalar också... Fast säg om någon jvälas eller skum olycka sker att en eldslåga placeras vid hålet på ytterväggen..... Blir inte det som en stubin... Och skåpet exploderar ifall den nu fått en olyckligt perfekt blandning av ångor och friskluft från utsidan?

Iofs du, Mikael, skrev om en utblåsfläkt så kanske inte blir på samma sätt då men..
 
Mikael_L skrev:
Sätta en liten datafläkt som suger ut lite halvunken garagelukt genom skåpet som därigenom samtidigt får ev tändbara koncentrationer bortvädrade.
Vågar man verkligen ta godtycklig fläkt till detta. Är det inte en viss risk att en (trasig/dålig) fläkt antänder eventuella tändbara koncentrationer istället för att vädra bort dem?
 
Håller nog med Alfredo där..

Scenario:
En säkring löser ut, och garaget står utan el i en vecka. Mikael kommer in, märker att det är mörkt och slår till dvärgbrytaren..
 
Mikael_L
Om stuffet först och främst är hyggligt tätt paketerat så gör ju sen lite ventilation att det aldrig blir någon otäck koncentration av något.

En datafläkt är bra, då den är borstlös, elen går endast genom en spole = inga gnistor. Rotorn drivs av endast magnetfält = inga gnistor. Däremot kan den säkert kajka ihop efter några år av slitage eller kombination slitage+kemiska gaser.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Håller nog med Alfredo där..

Scenario:
En säkring löser ut, och garaget står utan el i en vecka. Mikael kommer in, märker att det är mörkt och slår till dvärgbrytaren..
Och skillnaden mot att inte ha fläkt alls är?
 
Mikael_L skrev:
Och skillnaden mot att inte ha fläkt alls är?
Att du har en potentiell tändare till den explosiva gasblandningen i skåpet.
 
Mikael_L
Ja det är ju dumt att ha, var sig man fläktar eller inte.

Så vi kan skriva som råd #1: Ha inga tändare i skåpet med brandfarligt stuff. :D
 
  • Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.