Rubriken blev väl lite konstig, men så här är det:

Vi fick i helgen två st rosbuskar i present. De står nu i ganska höga svarta plastkrukor (från plantskolan).

Vårt hus är alldeles nybyggt och trädgården är ännu inte planerad. Vi vet ung hur vi skall ha det, men kommer inte att göra grov/finplanering förrän till våren. Hur skall jag då göra med rosbuskarna? Jag vill ju helst inte plantera dem nu och kanske behöva flytta dem men klarar de vintern i krukorna? Vi har tyvärr inget garage eller annan kall men frostfri plats att förvara dem på. Måste man "slå in dem" i typ säckväv el likn?

Grannen har ett växthus och ett (tror jag) kallgarage - om jag frågar så kan de säkert få stå där men klarar de sig utan "täcke" i så fall?
 
Har i flera år haft rosbuskar i 30 liters plastkrukor i kallväxthus över vintern. Har gått utmärkt bra. Med de krukor de har nu är risken stor att rötterna fryser då jordvolymen blir för liten. Om du vill ha dem hemma på tomten och inte i grannens växthus föreslår jag att du tillfälligt jordslår dem i en hög med jord. Häll på så mycket jord att minst tio centimeter av det som är ovan förädlingsstället (knölen på stammen över vilken grenarna börjar utgå) täcks men täck gärna så mycket du kan. Köp ett antal jordsäckar om du ingen jordhög har. Jorden kan du ju sedan ta vara på och använda. Behåller du krukorna på är det viktigt att skydda mot för mycket vatten då vatten som blir stående effektivt tar död på rosor. Tänk på att ha mycket jord även åt sidorna så inte rotklumpen fryser - bäst är att gräva ner dem och fylla jord ovanpå. Om du planterar dem nu och sedan tar upp dem i vår gör inte så mycket då de inte på denna tid hinner etablera sig. Tänk på att vårsol, frusen jord och för tidig/riklig vattning är det största hotet när man förvarar rosor i kruka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.