Jag har fått med mig sambon på att bygga om spaljeräcket runt trappen till låga väggar i stället för att lägga en förmögenhet på att sätta glasräcke.

Skulle uppskatta lite förslag och glada tillrop.

Tänkte bara sätta spånskiva på bägge sidorna och isolering mellan. Men hur gör jag för att få ovansidan snygg?

Skulle också vilja fälla in en led-slinga eller led-ramp längst upp som lyser neråt. Den skulle ge lite ljus i en del av huset som annars lätt blir mörk då vi satt upp två nya väggar.

Det är vägg där spaljén går hela vägen upp till taket nu mer.

Goda råd?
 
  • Träspaljéräcke runt en trappöppning i ett rum med trägolv och mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Narren666
Har lite samma projekt på gång hemma, dock bara en spaljé ca 1900*1200 mm.
Jag funderar på att sätta gips på båda sidor, och då gå lite högre upp med gipsen och lägg en en överliggare till. Och sedan ett lock upptill av gips, sist "spackelhörn" (vet inte vad det heter egentligen)
För att få en skarp kant/hörn

Hoppas du förstår vad jag menar :thinking:

Varför vill du sätta spånskiva? Hur behandlar du den sedan?
 
Narren666 Narren666 skrev:
Har lite samma projekt på gång hemma, dock bara en spaljé ca 1900*1200 mm.
Jag funderar på att sätta gips på båda sidor, och då gå lite högre upp med gipsen och lägg en en överliggare till. Och sedan ett lock upptill av gips, sist "spackelhörn" (vet inte vad det heter egentligen)
För att få en skarp kant/hörn

Hoppas du förstår vad jag menar :thinking:

Varför vill du sätta spånskiva? Hur behandlar du den sedan?
Jag tycker spånskiva är rejälare än gips. Tänker mig att man sätter reparationstapet eller glasfibertapet på skivan och sedan målar man den vit.

Gjorde så på en liten yta där jag var tvungen att jämna till underlaget och det blev kanon!

Men jag är ju ingen byggare. Det kanske finns massor av fördelar med att sätta gips i stället.
 
Narren666
Det funkar säkert bra med fiber eller väv.
Mitt ser ut så här, enda kruxet är spaljén livar med väggen vid trappen så det kommer skjuta ut ca 10 mm.

Tror du man kan plocka bort spaljén och regla upp en ny vägg?
Blir den lika stabil tror du?
Tänkte isåfall spara den stående stolpen och bygga den nya väggen så den livar med väggen vid trappen?
 
  • Trappa med träspaljé som behöver justeras för att vara i linje med väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterbräda valde jag att sätta överst på mitt räcke! Snickaren kliade sig i huvet, men fick sedan medge att det blev väldigt snyggt. Fråga mig inte hur de satte fast den, för det finns inga synliga skruvar.

I vårt fall togs hela räcket bort och de byggde upp ny vägg.
 
Jag har satt en ekplanka, kom ihåg att sätta en list i bakkant så att ni kan ha saker stående på den. Och tänk också på att dra in el för belysning mm innan ni skruvar ihop allt. I mitt fall rev jag en hel väg till halv höjd. Så jag fick kämpa lite med eldragningen, dels den som jag fick ta bort, dels den som skulle in...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.