Jag har tänkt sätta in ett bubbelbad på övervåningen.Hur förstärker jag golvbjälkarna?Nu ligger de på cc60 med 22mm golvspån.
 
Du får riva upp golvspånet och lägga i nya reglar mellan och parallellt med de gamla, så de hamnar på c/c 300 mm.
 
Om du skall kakla så lägger du en fiber/armeringsduk och sen kan du flytspackla lite tjockare så slipper du riva upp golvet och förstärka med fler reglar. Men om du inte skall kakla så faller givetvis detta alternativ..
 
Om han ska lasta ett bubbelbadkar på golvet så är det att rekommendera att regla i till 300 c/c. Om det nu är ett badkar för flera personer förstås.

Annars skulle såklart en flytspackling på minst 12 mm (15 mm med golvvärme) räcka gott, företrädesvis med punktsvetsat stålnät som krymparmering. Varför skulle det inte fungera om han skulle ha våtrumsmatta?
 
Patte skrev:
Om du skall kakla så lägger du en fiber/armeringsduk och sen kan du flytspackla lite tjockare så slipper du riva upp golvet och förstärka med fler reglar. Men om du inte skall kakla så faller givetvis detta alternativ..
Håller denna lösning även för ett tungt hörnbadkar?



EDIT: jon_h hann före med svaret :)
 
Fick för mig att en plastmatta inte skall sättas på flytspackel men jag kan ha fel. Jag kommer att flytspackla in armering+ värmegolv (av modell matta) sen på med klinkers på det. Skall tydligen bli stabilt enligt den plattsättaren som skall göra det.
 
Klart man lägger våtrumsmatta på flytspackel, det är ju nästan alltid så man gör fallet. Ska man ha våtrumsmatta är det inte fullt så kritiskt med böjstyvheten i golvet som om man ska ha keramik.

Det blir säkert jättebra som du ska göra, det är det normala sättet att förstärka ett träbjälklag innan plattsättning. Men med tungt badkar för flera personer behövs oftast 300 c/c för att det ska fungera.
 
Patte skrev:
Om du skall kakla så lägger du en fiber/armeringsduk och sen kan du flytspackla lite tjockare så slipper du riva upp golvet och förstärka med fler reglar. Men om du inte skall kakla så faller givetvis detta alternativ..
Jag har tänkt att lägga klinker,det vore fantastiskt smidigt att slippa riva upp spånskivorna & regla cc30.Jag har tänkt mig ett hörnbadkar.Lite olika åsikter hör jag,någon som vet med säkerhet?tack för alla svar,lite villrådig fortfarande.
 
Patte tog inte hänsyn till att du skulle ha tungt badkar i badrummet, han upprepade bara vad hans plattsättare hade sagt ill honom vad jag förstår. Armeringen fungerar bara som krymparmering och förstärker inte bjälklaget i sig. Du bör absolut regla i till 300 c/c om det är ett tungt flerpersonsbadkar.
 
jon_h skrev:
Patte tog inte hänsyn till att du skulle ha tungt badkar i badrummet, han upprepade bara vad hans plattsättare hade sagt ill honom vad jag förstår. Armeringen fungerar bara som krymparmering och förstärker inte bjälklaget i sig. Du bör absolut regla i till 300 c/c om det är ett tungt flerpersonsbadkar.
Tack.Skall reglarna gå rakt över hela övervåningen eller kan man växla av efter badrummet?
 
Det bästa är om de får ett eget upplag och inte behöver hänga i de intilliggande bjälkarna, men det är inte alltid det går. Då får man försöka kortla i och fästa mellan de befintliga bjälkarna så nära deras upplag som möjligt.

Nu pratar jag naturligtvis generellt, jag vet ju inte vad du har för dimensioner på bjälkarna och hur långt det är mellan upplagen, men detta är normalt alldeles utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.