Gör ett nytt försök att få lite svar.
Har ett badrum som skall göras om med måtten 1,85x 3,10 där golvbjälkarna går på 1,85-längden med måtten 70x220, cc 70-80. Enligt bilderna

Skall ha golvspån 22 mm, golvgips 13 mm och flytspackel med golvvärmekabel och sedan klinkers.

Går det bra att kortla cc 30 med tex 45x95-145-reglar som spikas mellan golbjälkarna?
Eller måste jag lägga på nya bjälkar emellan de gamla?
Skruvar spånet och limmar gipset, eller?

Tacksam för svar!
 
Tack för tipset (occ formlerna!) Så blir det nog. Men måste ju göra en del hål/urtag även i dessa för avloppet. Så det bord ju inverkanegativt eller?
 
Om du ska ta upp hål för 110 avlopp i reglarna så bör du förstärka med limmad plyfa.
/CC
 
Pga en del läckande rör i källaren och annat smått och gott har badrummet kraftigt försenats. Har nu lagt passet på de befintliga bjälkarna och ser att de skiljer sig betydligt i höjd sinsemellan. Tänker nu dra på 45x220 på ena sidn av de befintliga bjälkarna (skruvlimma med PU-lim) och förstärka den andra sidan med 22x220 och på så sätt få ett nytt underlag i våg för golvspånet.

Kan jag göra så? Kommer ju då att skruva spånet i de nya "bjälkarna".

En annan fundering är om det är någon vits att kortla mellan de gamla bjälkarna (når inte in till upplaget) och i dessa nya kortlingar med balkskor fästa nya bjälkar som går ut och vilar på hammarbandet.

Synpunkter någon???
 
Jag menar så här: Spannet på mina bjälkar är nu ca 1850 mm i badrummet, från hammarbandet vid yttervägg till bef vägg. Dock går bjälkarna längre, in under golv i intilliggande rum, men jag kommer inte åt det upplaget. Så alltså: kortla så långt in mellan bjälkarna jag kan och där vinkelrätt sätta nya bjälkar som liksom de gamla vilar på hammarbandet.

Dvs ena änden på mina nya bjälkar skulle allts "hänga" i/på kortlingar som jag satt upp mellan ursprungsbjälkarna.

Hoppas detta är klarare och att du fortfarnde ids svara.

Tim
 
Det verkar som vi har ett liknande problem, jag slänger med en bild på mitt golv så får ni kommentera. Jag (tror) jag behöver sätta en länsgående golvbjälke rakt under väggen till höger för att ha något att lägga det nya golvet på. Förhoppningsvis kan jag vila den på vad som verkar vara en tvärgående balk men i andra ändan hade jag tänkt mig något liknande med en kortling och ett par balkskor. Är det ungefär detta problem du har?
 
  • P3161014_x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...en förtydling...den tvärgående balken jag refererar till är den som de längsgående golbalkarna vilar på vid plankväggen.
 
Byggaren, Tack!
Nu känns det som jag vet vad och hur jag skall göra.

Skall dock inte visa vad föregående ägare gjort med mina bjälkar... En del ( 2 av 5) har bara 5 cm kvar i botten efter tid avlopp.
 
Rörisar som jackar bjälkar -> banghead.gif
 
Jag lånar din tråd lite vidare Tim...

Min tanke är att ha en snickare till hjälp men jag vill veta vad man bör göra innan någon gör det. Så här kommer ett par frågor till: Menar du att det skulle räcka för att lägga kakel med att lim-spika en bräda vid vänster resp. höger väggen för att ha något att lägga golvet på för att sedan hyvla rent och limma spånskivor ovanpå detta? Nu är det ca cc600. Och jag är inte riktigt med hur du menar med distanserna Citat "Spika sen ner från syllen i väggen till distanserna". Och om jag fattar rätt så att kortla spelar i princip ingen roll om jag inte når upplag på båda sidor? Vad jag vill uppnå är att det skall vara godkänt enligt cc300 för golv men det är ju inte helt lätt i gamla hus börjar man inse. Skall jag limma plankor som du beskrev i en annan tråd om varje längsgående golvbjälke för att försäkra mig om tillräcklig stabilitet och styvhet?

Tackar!
 
Intressant läsning i denna tråd!!

Jag vill också förstärka balkar (dock inte under badrum denna gång) och syftet är att få bort gungighet, dvs mer styvhet. Golvet, från 1933, är som en hängmatta och därför funderar jag också på att med hjälp av domkrafter trycka upp balken för att få det hela mera plant. Men hur göra modifieringen är frågan?

Balklängden är knappt 4 m. K-plywood: vilka längder finns den i och vad står K för?

Kan man istället för plywood tänka sig stålprofiler i över- och/eller underkant? Dessa måste väl antagligen skruvas och då behöver hål göras och det där påkänningarna i balken är som störst... (att bygga på över/under balken är inget alternativ, tyvärr).

Golvet ovanpå ska vara spånplattor. Är det ok att limma dessa mot bjälklaget? Jag tänker på utvidging/krympning beroende på fuktinnehållet i materielen. Spånplatta och trä kanske är lika i det avseendet?

/Rob
 
Tackar Byggaren!

Nu återstår att välja i din "meny" och sedan göra jobbet!

/Rob
 
Måste låna den här tråden lite.
Angående det som Tin skriver med jackade bjälkar för avloppet.
Jag har för mig att det finns en förstärkning, typ spikplatta som används för att förstärka vid urjackningar. Men jag kommer inte ihåg vart jag har sett det hela jag behöver själv sådanna för jag kommer behöva dra 110 rör tvärs några reglar. Är det nån annan som vet vart man får tag på dom delarna.
 
Visst saknas det massa svar i den här tråden? Jag får inte ihop det riktigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.