Hej,
Verkar finnas många ideer ang hur man ska göra med golv i badrum.
Jag har följt gvk:s regler och lagt 22mm spån på befintliga bjälkar.220x70 och cc60.
På spånet tänker jag limma golvgips för att styva upp och sen flytspacklar jag på gipset för att bygga fall och samtidigt få in golvvärmeslingan.
Är detta en bra metod?Skulle man ha kunnat skippa gipset och flytspackla direkt på spånskiva?
Blir lite bökigare nu i så fall för då måste jag sänka golvbrunnarna eller flytspackla tjockare.
Om jag nu kör med gips under, behöver jag armera flytspacklet då?

Mvh
Jimmy
 
Jag skulle skippat golvgipset, armera behöver du oavsett.
Glöm inte primer innan flytspacklet
 
sir_daniel skrev:
Jag skulle skippat golvgipset, armera behöver du oavsett.
Glöm inte primer innan flytspacklet
Jobbig, har höjt 3st golvbrunnar med 12 mm för jag hade planerat för gips och spånet sitter på plats 😊.
Är det nån nackdel tro att smälla dit gipset eller bättre att flytspackla en 30mm istället.
Flytspackel blir dyrare än gips.
 
Jag hade limmat två gipsskivor, som sagt, spackel är dyrt 😊
 
K
jkbpower skrev:
Jobbig, har höjt 3st golvbrunnar med 12 mm för jag hade planerat för gips och spånet sitter på plats 😊.
Är det nån nackdel tro att smälla dit gipset eller bättre att flytspackla en 30mm istället.
Flytspackel blir dyrare än gips.
Tänk på att golvgipset ska hellimmas med godkänt lim som är typ hyffsat svindyrt. Du får räkna på vad som är mest kostnadseffektivt.
 
Jag har hört mig för och då skulle jag använda fix liknande det man sätter plattor med och prima innan.
 
K
Men då är det ju bara att avkräva den personen en anvisning med konstruktionsansvar :)

Branschreglerna sid 21:
Andra alternativa konstruktionslösningar
• En extra våtrumsskiva limmad ovanpå spånskivan före spackling
• En korrugerad plåt med pågjutning
• Facket mellan reglar nedåt utnyttjas för ingjutning av någon typ av lättgjutmassa
Vid alternativa lösningar, måste det alltid finnas en projektunik materialspecificerad
ritning från en konstruktör. Alternativt en tryckt konstruktions och materialspecificerad
anvisning från en leverantör. Detta är viktigt för att säkerställa hela konstruktionen
samt tydligöra vem som har konstruktionsansvaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.