Fråga: Räknas detta som tätskikt i badrum?

Kanske överdrivet försiktig, men . . . . (bättre safe then sorry)

Bakgrund. Badrum från 1967 (samma år som Beatles gav ut "Sergeant Pepper") Alltid varit torrt kring golvbrunn, vinylmattan på golvet, och någon form av tjock vinyltapet på vägg som målats grön för några årtionden sedan. Tänker slänga ut badkar, installera duschkabin. Aldrig haft problem med någon fukt.

1 Om jag sätter upp ny våtrumsTAPET, utanpå den gamla, enligt alla konstens regler, - räknas det fortfarande som att tätskiktet är oförändrat?

2 Om jag sätter upp nya våtrumsSKIVOR, utanpå den gamla, enligt alla konstens regler, - räknas det fortfarande som att tätskiktet är oförändrat?

Vilket är att föredra? Varför?
 
spelar egentligen ingen roll hur du gör för renoverat kommer det inte anses vara förrän du uppfyller dagens regler på allt. Att man snyggar till med nya ytskikt går på eget konto så att säga och ev ersättning vid skada baseras på när badrummet gjordes typ.
Låter som du har ungefär som vi har.. Det är nog renoverat på 70talet. Jag snyggade till det för nå år sen och skrapade bort den tjocka mattan vid badkaret och kaklade just där. Sen målade om bara. Tror jag rollade nån tätning vid kaklet men jag minns inte. Hade nån lättflytande historia från nån tidigare renovering.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Har du några bilder på badrummet så att det är lättare att förstå vad det är för material?
Tjock vinyltapet låter ju som våtrumstapet från 80- eller 90-talet som alltså är ett tätskikt, även om det är oklart om den fortfarande är tät. En sån är ju inte så svår att riva ner.
 
Varför tycker du att jag ska riva ner den gamla?
 
BirgitS
Man får inte ha två tätskikt ovanpå varandra, om det blir en mikroskopisk spricka så att fukt kommer in så kan det börja lukta.
 
Är det samma slags "vinyltapet" som jag har så är det inget tätskikt i den meningen.
Den jag har är ju ganska tjock, nå präglat svampigt material. Vanligt på 70talet. Vitgrå spräcklig typ. Den är nog inte lämpad att tapetsera nån nyare produkt på oavsett. Oftast målar man den bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.