Min garagedörr är för smal för porten, vill minska porten med ca 5-6cm på varje sida för att kunna fästa skenorna bra. Som det ser ut nu är det lättbetongblock på var sida med lite puts på. Som ni ser på bilden är det en träbalk där som fyller funktionen att förminska dörren men jag vill gjuta igen det istället för att använda mig av träbalken. Observera att jag även måste förminska dörrens höjd, använder jag samma förminskningsprincip där?

IMG_7372.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_7373.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad för något ska jag använda mig av för att bygga så pass mycket som 5-6 centimeter?
 
Jag ser två alternativ:

1. Träklossar där du behöver göra infästningar, gärna med papp bakom för att hindra fukt. Därefter fodrar du in och isolerar glappet precis med lämplig klyvsågad bräda ("fönsterfoder")

2. Bygg en ram precis som rund dörren och fäst denna i källarväggen och sedan skruvar du garagedörren i träramen.
 
Du nämner ingenting om hur jag fixar detta med något slags bruk eller tegel vilket är det enda jag vill veta :/ Något annat förslag?

Ska jag t.ex bygga en form och gjuta allt med grovbetong? Ska jag använda något slags puts och göra det i flera omgångar? Jag jag använda t.ex små små tegelstenar och mura upp det och sedan putsa allt? Ska jag kanske göra något ovanstående fast på ett annat sätt?
 
Redigerat:
Ok, ursäkta, jag missade den delen av din fråga.

Förstår jag dig rätt handlar det om 5-6 centimeter totalt - då skulle jag formsätta och gjuta detta med grovbetong på ena sidan. Det är antagligen bra att borra in några dubb i väggen och naja fast några stående armeringsjärn i detta.

Ett annat alternativ om du inte vill ha organiskt material runt dörren mot väggen kan ju vara att skaffa lämplig plåtprofil, närmaste plåtverkstad kan hjälpa dig med det.
 
Vad tror du om att mura?

Okej gjuta säger du, hur gör man upptill då? Det handlar om ca 4,5cm som porten ska sänkas.
 
Det verkar oerhört jobbigt, till ingen uppenbar nytta, att gjuta ovanför. Varför inte bara sätta foder in och utvändigt för att täcka detta? Fyll med isolering om det verkar lämpligt. Behöver du en infästning mitt på, sätt dit en träkloss.
 
Jag har använt en våtrumsskiva och fibermurbruk ovan dörrar i källaren jag bygger i nu. Förstärkt bruket med nät.
 
  • Gilla
Fjojtmehmet
  • Laddar…
Du kan också bara fylla ut med gipsputs i ett par lager men jag skulle gjort som MathiasS säger och bara lägga foder på plåtprofil.
 
Jo jo jag ser att ni inte bryr er om hur det ser ut efteråt bara jobbet blir gjort, jag å andra sidan vill att det ska se ut på ett visst sätt och vill därför att det ska endast se ut som en öppning i väggen utan några lister m.m.. Plåtprofiler, trä m.m går direkt bort utan att ens få en tanke ägnat på dom. De tidigare ägarna brydde sig inte ett dugg om hur det såg ut och skruvade därför bara upp reglar runt porten för att göra den mindre. Reglarna behövdes för att montera dörren.

Leby, våtrummskivor låter inte som en dum ide för att minska höjden, Skruvar man bara fast dem eller använder bruk för att trycka dem på plats? Det låter som väldigt stora block man kan mura med och det är ju exakt vad jag behöver :)
 
Kenny Lundbäck skrev:
Jo jo jag ser att ni inte bryr er om hur det ser ut efteråt bara jobbet blir gjort, jag å andra sidan vill att det ska se ut på ett visst sätt och vill därför att det ska endast se ut som en öppning i väggen utan några lister m.m.. Plåtprofiler, trä m.m går direkt bort utan att ens få en tanke ägnat på dom. De tidigare ägarna brydde sig inte ett dugg om hur det såg ut och skruvade därför bara upp reglar runt porten för att göra den mindre. Reglarna behövdes för att montera dörren.

Leby, våtrummskivor låter inte som en dum ide för att minska höjden, Skruvar man bara fast dem eller använder bruk för att trycka dem på plats? Det låter som väldigt stora block man kan mura med och det är ju exakt vad jag behöver :)
Varför fråga om hjälp då om du redan vet hur du vill ha det?
Vi slösar inte vår tid på att ge råd om de ändå inte uppskattas...
 
Jag har skruvat våtrumsskivorna, dom finns flera tjocklekar, den passar inte på sidorna, för klena att fästa i om du inte lägger en regel innanför som du sen klär med skivan och sen puts. Gör du med en träregel dold så funkar det nog med lite papp bakom så kommer det se ut som du tänkt, jag antar då att du vill ha en fortsättningen på putsen.
 
leby skrev:
Jag har skruvat våtrumsskivorna, dom finns flera tjocklekar, den passar inte på sidorna, för klena att fästa i om du inte lägger en regel innanför som du sen klär med skivan och sen puts. Gör du med en träregel dold så funkar det nog med lite papp bakom så kommer det se ut som du tänkt, jag antar då att du vill ha en fortsättningen på putsen.
Trä går ju bort för TS så det förslaget duger nog inte heller...
 
anders07 skrev:
Trä går ju bort för TS så det förslaget duger nog inte heller...
Jag antar att ts menar att han vill ha putsad smyg ända in mot fodret. Det känns som att motståndet mest var mot att dunka upp 10cm breda foder.
 
Fjojtmehmet skrev:
Jag antar att ts menar att han vill ha putsad smyg ända in mot fodret. Det känns som att motståndet mest var mot att dunka upp 10cm breda foder.
Mot karmen menade jag förståss
 
Exakt Fjojtmehmet, det är designen jag bryr mig om, inte hur man kommer dit så länge det funkar.

Har kollat på ett annat forum och de tycker jag kan mura och sedan enkelt putsa, det verkar vara det enklaste sättet. Skenerna som ska fästas senare är ju bara styrskenor, aldrig någon direkt belastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.