Jag undrar hur jag förlänger den här på ett bra sätt. Jag rev precis skåpet framför ventilen i ytterväggen och har fått en ny att sätta dit som är samma som resten av lägenheten.
Jag ska bygga in vattenrören som går längs den väggen i en låda, så själva ventilen kommer att hamna på lådan lite längre ut. Hur kopplar jag ihop den kaosiga ventilen i ytterväggen och den nya på ett bra sätt?
 
  • Gammal ventilmekanism i en smutsig och delvis riven väggöppning med synliga rör och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla ventilen märkt "HUSQVARNA Me 21" bakom vattenrör mot betongvägg, behöver anslutas till ny ventillation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en ny vit ventilationsgaller framför en plats där en tidigare galler tagits bort, exponerar trävägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med oskyddade vattenrör längs väggen och en ventil i ytterväggen, behov av omarbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är detta ett kök och ventilen har tidigare varit i ett kallskafferi?
I så fall ska man normalt stänga till den med isolering eftersom den ventilen inte är till för att ventilera lägenheten utan endast för att kyla skafferiet.

Gäller det en bostadsrätt så är föreningen ansvarig för ventilationen och man får inte ändra något som har med ventilationen att göra utan tillstånd av styrelsen.

Skarvar på tappvattenrör får inte döljas hur som helst utan att det ska gå att upptäcka en läckande skarv i god tid innan vattnet har förstört golv och väggar.
 
Claes Sörmland
Öppning i vägg för ventilation med stegar för demontering och ny ventilmontageillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är detta ett kök och ventilen har tidigare varit i ett kallskafferi?
I så fall ska man normalt stänga till den med isolering eftersom den ventilen inte är till för att ventilera lägenheten utan endast för att kyla skafferiet.

Gäller det en bostadsrätt så är föreningen ansvarig för ventilationen och man får inte ändra något som har med ventilationen att göra utan tillstånd av styrelsen.

Skarvar på tappvattenrör får inte döljas hur som helst utan att det ska gå att upptäcka en läckande skarv i god tid innan vattnet har förstört golv och väggar.
Okej, toppen! Då kollar jag det med styrelsen först. Fast det är de som har lämnat plastventilen till mig när jag flyttade in så jag tänker att den nog ska på.

Hm. Det är inte någon skarv just där om inte svängarna räknas? Det kanske de gör…
Längst ner blir det nog ett lägre skåp, så där kan man ju kika in.
 
BirgitS
B Baraelin skrev:
Okej, toppen! Då kollar jag det med styrelsen först. Fast det är de som har lämnat plastventilen till mig när jag flyttade in så jag tänker att den nog ska på.

Hm. Det är inte någon skarv just där om inte svängarna räknas? Det kanske de gör…
Längst ner blir det nog ett lägre skåp, så där kan man ju kika in.
I kök ska man enligt dagens normer inte ha tilluft utan bara frånluft.

Jag tänkte på där dina tappvattenrör är anslutna till stammarna. Vet ju inte hur du har tänkt att göra med skåpet men normalt är det ju heltäckande stomme så att man inte ser det som är utanför stommen. Det är nog bra om du läser på vad Säker Vatten (VVS) skriver i branschreglerna t.ex. https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/7 om vattentätt under skarvar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I kök ska man enligt dagens normer inte ha tilluft utan bara frånluft.

Jag tänkte på där dina tappvattenrör är anslutna till stammarna. Vet ju inte hur du har tänkt att göra med skåpet men normalt är det ju heltäckande stomme så att man inte ser det som är utanför stommen. Det är nog bra om du läser på vad Säker Vatten (VVS) skriver i branschreglerna t.ex. [länk] om vattentätt under skarvar.
Jag tänkte att de skulle få gå i skåpet, som de gjorde i kallskafferiet. Men att det skulle vara mycket lägre, bara upp till lite ovanför där mitt tappvatten går in i stammarna. Men det kanske är en dålig idé? Det har ju inte varit något vattentätt där innan, men det är ju också inte så mycket branchstandard i 30-tals kök.
Jag ska absolut läsa. Tack så mycket för att du är här och svarar. Allt det här är så förvirrande....
Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.