Hej!
Jag saknar en bit mellan blandarens diskmaskinanslutning och inloppsslangen, se bild. Tyvärr går det inte att byta ut inloppsslangen med mindre än att riva halva köket då föregående ägare byggt in diskmaskinen under skåp, bänkskivor osv. samt lagt ett golv framför som inte går in under maskinen. Man måste alltså bryta upp golvet för att ens kunna dra fram maskinen. Finns det någon övergång som man kan skarva med? Jag kan leva med att det inte följer Säkert Vatten osv..
 
  • En hand håller en grå inloppsslang som inte når fram till en mässingsfärgad diskmaskinanslutning. Andra slangar och eluttag ses i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Böj kopparröret åt sidan så räcker det ihop
 
Tyvärr inte, slangen kommer nerifrån, är fastkilad och går inte att dra upp tillräckligt
 
Hornbachslangen blir nog bra👍
 
Tack för era svar!🙂
 
M mabr006 skrev:
Hej!
Jag saknar en bit mellan blandarens diskmaskinanslutning och inloppsslangen, se bild.
Uppfattat
M mabr006 skrev:
Tyvärr går det inte att byta ut inloppsslangen
Jo det går
M mabr006 skrev:
med mindre än att riva halva köket
Fast det blir såklart jobbigt. Inte alls ovanligt att det är enklare att fuska än att göra på det rätta sättet.
M mabr006 skrev:
då föregående ägare byggt in diskmaskinen under skåp, bänkskivor osv. samt lagt ett golv framför som inte går in under maskinen. Man måste alltså bryta upp golvet för att ens kunna dra fram maskinen.
Kanske har det redan fuskats en del. Om man gjort rätt från början skulle det varit simpelt att byta slangen mot en längre.
M mabr006 skrev:
Finns det någon övergång som man kan skarva med?
Svar Ja. Finns olika lösningar hos vilken VVS-butik som helst. En kort förlängningsslang t.ex.
Tänk på att varje skarv är en liten extra risk.
M mabr006 skrev:
Jag kan leva med att det inte följer Säkert Vatten osv..
Man gör vilka val man vill. Men generellt är detta ett av de sämre.
___
Här verkar den ena fusklösningen ha lett till nästa. Men utan att en expert har sett på installationen är det svårt att veta.
Det kanske bara är så att du ännu inte insett hur det är ihopbyggt och hur man skall göra för att dra fram DM. Det kanske inte ens har fuskats. Att golvet framför är högre behöver alls inte vara ett oöverstigligt hinder. DM står antagligen på vanliga justerbara fötter. Dvs man kan dra in fötterna/sänka DM. Då bör den kunna gå att dra ut.

Det är smart att kolla upp detta noga så inget missas.
 
Jag håller med om att det med stor sannolikhet går att få ut diskmaskinen utan att demontera halva köket.
Om det går att frigöra slangen från den dragning som är gjord låter jag vara osagt.

Men, TS åker i så fall på att montera ut diskmaskinen för att byta slangen och behöver sedan fiska fram den nya slangen til samma ställe.

Eller, helt enkelt köper en 2dm förlängningsslang...

Bäst vore givetvis för TS att byta till en modernare diskmaskin med skydd mot slangbrott, men att få in den slangen i det köket kommer vara en ännu större utmaning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.