Hej,

Har en altan byggd i betong som vilar på en mur under och runt om altanen samt tre betongpelare längs med mittlinjen. Nu vill jag gräva ut ca 30cm i utrymmet under altanen för att kunna lägga in grus och ett golv. För att kunna gräva ut måste jag förlänga två av betongpelarna med lika mycket (dvs ca 30cm).

Tänkte att man färlänger en pelare åt gången på följande sätt:

1. Stämpa upp vardera sidan om betongpelaren som ska förlängas.

2. Bila bort lite av "foten" på betongpelaren så att den blir jämn nedtill (se bild så förstår ni vad jag menar)

2. Gräva ut under betongpelaren ca 30cm och lägga in grus undertill

3. Bygga en gjutform som har lite större tvärsnitt och som går upp en bit på den gamla pelaren (dvs om pelaren är 20x20cm i tvärsnitt så är gjutformen 25x25cm eller liknande)

4. Armera och fyll upp med betong.

Vad tror ni om detta? Eller finns det bättre alternativ?
 
  • En betongpelare med förstärkning i källare, skadad isolering, rörledningar ovanför, fuktskador på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog ha gjort helt nya pelare. Enklare att gräva, packa och gjuta en sula i botten om inte den gamla pelaren är där.
 
wildeside
E Entusiasten85 skrev:
Hej,

Har en altan byggd i betong som vilar på en mur under och runt om altanen samt tre betongpelare längs med mittlinjen. Nu vill jag gräva ut ca 30cm i utrymmet under altanen för att kunna lägga in grus och ett golv. För att kunna gräva ut måste jag förlänga två av betongpelarna med lika mycket (dvs ca 30cm).

Tänkte att man färlänger en pelare åt gången på följande sätt:

1. Stämpa upp vardera sidan om betongpelaren som ska förlängas.

2. Bila bort lite av "foten" på betongpelaren så att den blir jämn nedtill (se bild så förstår ni vad jag menar)

2. Gräva ut under betongpelaren ca 30cm och lägga in grus undertill

3. Bygga en gjutform som har lite större tvärsnitt och som går upp en bit på den gamla pelaren (dvs om pelaren är 20x20cm i tvärsnitt så är gjutformen 25x25cm eller liknande)

4. Armera och fyll upp med betong.

Vad tror ni om detta? Eller finns det bättre alternativ?
Det heter undergjutning och är inte speciellt komplicerat om du kan hålla upp pelaren i lod utan att den sviktar ner.
Viktigt är att man får tillräcklig bärighet i marken under pelaren så att den inte sjunker efter att man tagit bort stämpen.
https://www.finja.se/storage/ma/f63...AC1533E8E38AC94C208C/Hjälp vid - gjutning.pdf
 
Ok. Tacl för synpunkter.

Hur många stämp tror ni behövs för att ersätta betongpelaren medan undergjutningen pågår? Räcker det med en på vardera sidan om betongpelaren?

Hur gör man med armeringen? Måste armeringen i den nya betongen på något sätt gå in i den befintliga betongpelaren?
 
wildeside
Antal stämp beror på vad stämpen klarar av i belastning och på hur stor vikt/belastning pelaren tar upp och va pelaren väger.
Gjuter du nya klacken en bit upp och utanför gamla pelaren så kan du borra i några armeringsjärn från sidan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.