Hur har Ni gjort vid uteluftsanslutning till braskaminen. Jag har ingen möjlighet till anslutning via yttervägg, utan måste gå genom grunden (platta på mark). Vad jag förstått behöver jag minst 100mm rör, men hur förlägger jag det? De monteringsanvisningar jag funnit på Internet verkar förlegade.
 
Du kan lägga röret så att det kommer ut en bit upp på sockeln. Sätt på ett galler så slipper du gnagare inne. Sen är det bara att dra upp en böj till den tänkta platsen under spisen upp några decimeter. Du får såga ur isoleringen (eller lägga plattorna dikt mot röret) och sen är det bara att gjuta. Sen köper du en förminskningsmuff om anslutningen på öppna spisen är mindre än 100mm. Komplettera med ett förvärmarrör typ 76mm eller vad det nu blir och se till att det blir isolerat hela vägen upp till spisen med ångtät rörisolering. Klart!
 
Förvärmarrör??? Vad är det??
 
"Förvärmarrör" OOps!

Tänkte inte på att alla kanske inte vet vad det är.

Förvärmarröret används på bilar för att ta värme från grenröret och leda till insugningsluften när det är kallt ute. Det sägs ha någon slags funktion iaf.

Fråga efter ett rör som har den dimension som din anslutning på närmaste bensinmack.

;)
 
Tänkte bara inte bil i detta sammanhang. Jag var inne på att du ville även i detta fall förvärma inluften och det lät lite märkligt./Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.