Hej!

Ja är i färd med att renovera ett badrum och hade redan börjat våndas över frågan när jag läste denna artikel:

https://www.svd.se/sa-blir-du-lurad-pa-tusenlappar-nar-du-renoverar

Jag har även hitta det här avtalsformuläret:

https://www.villaagarna.se/globalas...n-och-ombyggnad/hantverkarformularet-2017.pdf

Vissa delar av arbetet skall utföras med löpande debitering. Jag tycker att det är fullt rimligt att betala ett visst påslag på hantverkarens inköpspris på material för att de utför tjänsten att köpa in det åt mig. Frågan är bara hur mycket procentuellt är rimligt och vad skall jag accepptera för redovisning av deras eget inköpspris? Grossistens bruttoprislistor är ju uppenbarligen åt skogen.
 
Mellan 10-20% på nettopriset tycker jag är rimligt. Dvs hantverkaren visar en kopia på sina inköp som följer med fakturan. För att du ska kunna ha en någorlunda koll kan du kolla priserna gent emot dom priser som tex elbutik.se har. Dom flesta mindre elinstallatörer har nettopriser i det häradet, ibland lite lägre och ibland lite högre.
 
ca 8 % inte mer än 10 enligt min mening.
 
Med dom små mängder av matr det blir frågan om så får man räkna med ett lite högre påslag.
Det är ju lika mycket tid/jobb som går åt att köpa och leverera 1 uttag som att köpa och leverera 100 uttag.
 
Väcker liv i denna tråd igen och tackar för tidigare svar.

Vi håller på med en massa renoveringar som görs av lokala firmor som samarbetar med varandra.

Vi har fått problem med en VVS firma som har skickat en faktura med mer än dubbelt så hög prisnivå för material som en muntlig uppskattning de gav mig. De debiterade efter grossistens bruttoprislista. De ville inte ge mig ett skriftligt pris på material innan. Arbetet tog vi på löpande räkning. Vi har fått sänkning av priset men de vill inte jobba mer åt oss annat än till “fast pris” på arbete och material.

Elektrikern är vi mycket nöjda med, lite snack och mycket verkstad. Hans materialpriser ligger ca 15% över elbutik.se, han har dessutom ett lägre timpris.

Finns det några rörmokare som debiterar för material ungefär som elektrikern? Alltså får det för min del ligga lite ovanför det jag själv hade betalat för att de väljer ut rätt saker åt mig me jag vill varken bli skinnad eller förd bakom ljuset.

Var ligger en vanlig rörfirmas självkostnadspriser ungefär jämfört med Rinkaby rör för att man skall kunna räkna ut en rimlig nivå på påslaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.