Hej, jag anlägger en stor och hög rabatt på gården och så småningom vill jag även ha belysning i den, men har inte råd att fixa det nu. Vad kan jag lägga in när jag anlägger för att dra elkablar i sedan? Vad är lämpliga rör alltså? Jag vinner väl inget på att dra kablarna nu, och de är väl säkert dyra också, eller behöver jag inte rör då?
 

Bästa svaret

Lägg någon form av slang som är avsedd för markförläggning. Det bästa är ett som liknar denna gula 50/42-slang med slät insida:

https://www.rinkabyror.se/artikel/dubbelvaggigt-kabelskyddsror-50-42-gul-50m/

Lägger du någon annan typ av slang så tänk på att den måste klara jordtrycket utan att tryckas ihop och glöm för allt i världen inte att dra i en dragtråd INNAN du lägger slangen i jorden (slangen ovan har dragtråd färdigdragen). Vet du redan nu var du ska ha dina belysningspunkter blir det ganska enkelt att dra upp slangen där och sedan fortsätta med nästa slangstump till nästa punkt, men annars går det att dra slangen på ett visst djup längs en kant och sedan kapa röret där belysningen ska sättas. Då måste även kabeln klara jordförläggning vilket gör den (mycket?) dyrare. Kablarna kan vänta om du drar rör i förväg.

Jag rekommenderar alltid att man förbereder för framtida möjliga användningsområden för slangen, t.ex. fiberindragning, el eller signallering till andra saker (övervakningskamera, larm o.s.v.) när man ändå drar sin slang. En omväg på några meter kanske öppnar för andra användningsområden.

/Fredrik
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla för ett utförligt svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.