Vad har ni gjort i era hus för att förbereda er för en ev. el-ransonering?

Själv har det bunkrats upp med ved till kakelugnen och till vedspisen, det finns gott om värmeljus + att det är inköpt lite extra gasol till campinglampan och till trangiaköket.

Eller är dom flesta så "lyckligt ovetande" som Sofia Lind 22 längst bak på Aftonladet idag.
Där ställde dom frågan: "Är du rädd för elransonering i vinter" och lilla Sofia svarar:
"Nej, jag är personligen inte särskilt elberoende eftersom jag jobbar och bor mitt i stan"

;D ;D

Jaja, hon lär väl vakna kall och frusen och smutsig den dagen hon blir utan ström.
Undrar vad hon jobbar med? Skogshuggare? ;D
 
Hur? Förbruka så mkt man kan under den tiden? ;D Haha nej elda i vedspisa och öppna spisen.. hämta vatten i brunnen så ja livet bör väl vara normalt... elverket redo så man kan ha internet igång iaf. :D
 
Snickar_Palle skrev:
Hur? Förbruka så mkt man kan under den tiden? ;D Haha nej elda i vedspisa och öppna spisen.. hämta vatten i brunnen så ja livet bör väl vara normalt... elverket redo så man kan ha internet igång iaf. :D
Jo, jag känner att jag nog gjorde en felprioritering nyligen. Bärbar dator istället för ett dieselelverk på 4,5kW, men den bärbara har ju batteri ;D
 
Det tråkiga är att begåvningsreserven ovan troligen klarar sig. Elbolagens egna listor brukar säga bryt landsbyggden och villaområdfen först och låt lägenheterna vara. De drar såpass lite i förhållande till hur mycket besvär det innebär att stänga dem så att det är vettigare att ta ett villaområde extra istället.

För min egen del är det kolugnt, finns ett par kubik ved i förråd, Öppenspis/kamin och vedspis samt hela östersjön att ta vatten från om det nu skulle ta slut i bäckarna och snön skulle smälta bort
 
Vatten är inga problem här heller, har en brandbrunn, 6m vattendjup och 3m bred, bara att ta av locket och hinka.

Men man blir ju mörkrädd när man läser sådana uttalanden! Jag läste senare att hon jobbade som servitris, hur bra kommer hennes arbetsplats funka utan el?
 
Och idag sa de på pravdanyheterna att folkets inköp av stora TV-apparater riskerar att orsaka elbrist. Haha. Visst, plasmaskärmar drar en del effekt typ 500 W. Men tillväxt har i alla tider lett till ett ökat elbehov och då går våra stora ledare och stänger några kärnreaktorer! Men likheterna är ju tydliga, det var ju folkets fel i Sovjet också att det fina kommunistiska systemet inte fungerade.

Men visst, vi ger fan i att titta på TV. Sen slutar vi duscha i varmvatten och elspisen slänger vi ut och datorerna med, det finns ju räknestickor. Vi stänger massaindustrin, den drar en jävla massa el, bättre då att exportera älgskit. Sverige har gått och blivit ett u-land utan att någon reagerat.

Nä, när termometern visar -25 så drar jag på spisen och alla andra förbrukare på max så att propparna glöder, öppnar balkongdörren och sätter på en hårdrocksplatta på full volym på stereon. Det är mitt bidrag till civil olydnad. Om många fler än jag gör så så ska vi nog bli av med de gröna khmererna i riksdagen. Annars lär det inte dröja länge innan vi får elransoneringskort eller någon elslöserilag och en massa inspektörer som smyger omkring och noterar vem som slösar med elen.
 
Betong skrev:
Nä, när termometern visar -25 så drar jag på spisen och alla andra förbrukare på max så att propparna glöder, öppnar balkongdörren och sätter på en hårdrocksplatta på full volym på stereon. Det är mitt bidrag till civil olydnad. Om många fler än jag gör så så ska vi nog bli av med de gröna khmererna i riksdagen. Annars lär det inte dröja länge innan vi får elransoneringskort eller någon elslöserilag och en massa inspektörer som smyger omkring och noterar vem som slösar med elen.
;D ;D ;D
 
RoTe
ByggaNytt skrev:
[quote author=Betong link=1136400943/0#5 date=1136409299]
Nä, när termometern visar -25 så drar jag på spisen och alla andra förbrukare på max så att propparna glöder, öppnar balkongdörren och sätter på en hårdrocksplatta på full volym på stereon. Det är mitt bidrag till civil olydnad. Om många fler än jag gör så så ska vi nog bli av med de gröna khmererna i riksdagen. Annars lär det inte dröja länge innan vi får elransoneringskort eller någon elslöserilag och en massa inspektörer som smyger omkring och noterar vem som slösar med elen.
;D ;D ;D[/quote]


Heheheh, klockrent!  ;D ;D

Jag vill köpa ett elverk men det är för dyrt.
Sitter i en jävligt taskig sits. Direktverkande el, ingen eldstad/kamin...
Eget vatten = bara hydrofor att tappa innan vattnet tar slut, delas på 4 hushåll...
Blir vi utan el kommer vi frysa ihjäl eller dö av vätskebrist.  >:(
 

Jag har ett trangiakök, ett gäng ficklampor och batterier till radion.
 
Tänk om man fick bygga ett litet kvarterskärnkraftverk ändå... :-/
 
Lägg ett bud på Barsebäck. Står ju bara ivägen ändå.

Vid roterande lastfrånkoppling, som det så fint kallas, brukar man räkna med att bryta ett gäng förbrukare i två timmar. Sen blir det ett nytt gäng som gynnas med lägre elräkning.
På två timmar hinner man inte törsta ihjäl.
 
Läste nånstans, kommer tyvärr inte ihåg vart, att om man blir tvungen att ransonera elen så är den stora risken att det kan bli problem när man ska dra igång elen igen, så att det är stor risk att de planerade två timmarna kanske drar ut till ett par dar. Är det nån mer som hört nånting liknande?

 
uteliggarna klarar sej nog bäst, dom är van att klara sej utan el...
 
Det skulle vara intressant och veta hur många som är mot kärnkraften eller för den. Jag har alltid varit för den sedan 80-talet. Vill alla svara så får vi veta?
 
Husmyran skrev:
Läste nånstans, kommer tyvärr inte ihåg vart, att om man blir tvungen att ransonera elen så är den stora risken att det kan bli problem när man ska dra igång elen igen, så att det är stor risk att de planerade två timmarna kanske drar ut till ett par dar. Är det nån mer som hört nånting liknande?
Jag har läst samma sak och det känns rätt naturligt. Samma sak fick jag lära mig när jag arbetade en sommar på energiverket i Halmstad. Stänga av är lätt, starta upp betydligt svårare.

Träffade dessutom en doktorand före jul som forskade i just detta ämnet. Hur man startar upp störe samhällen igen på ett smidigt sätt.

ON TOPIC:

Har tänkt tanken att nu när t.o.m räddningsverket ihop med länstyrelsen går ut i en kampanj om detta, så är det kanske bästa att besöka clas i sjön och göra lite inköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.