Hej

Håller på att byta kök och rev ner gamla väggen till reglar. Satte 15mm plywood och sedan 15mm brandskyddsgips på plywooden. Sidoväggarna är 13mm gips på reglar.

När jag rev gamla köket så såg jag att vid diskhon så hade det blivit lite äckligt bakom kaklet varför jag började fundera på om man borde måla gipset innan jag monterar det nya kaklet?

Som jag förstått det så bör jag inte spackla gipsskivorna där jag sedan skall ha kakel?

Kan jag spackla alltihop och sedan använda en primer över där jag skall kakla?
Kanske någon grundfärg/primer för våtrum?
Som jag förstått det så är det en fördel att ha använt primer så att pappen på gipset inte suger fukten ur fixet sedan?
Spacklet jag köpt är Alcro handspackel medium.

Innerhörnen skall jag spackla med pappersremsa, men i ovankant där jag fogat med brandskyddsfogmassa (Sika Sikacryl Fire 621) ska jag göra samma där? Eller bara spackel? Eller skall jag lägga akrylfog ovanpå brandskyddsfogen?
Ytterväggen som bara är vanlig gips på reglar lär röra sig mer än den ganska stumma väggen jag byggt med plywood och hårda brandskyddsgipsskivor, borde jag ha elastisk fog mellan dem också?

Två av bilderna visar där jag skall ansluta nytt gips till gammalt, tar gärna emot tips hur jag gör det så bra som möjligt.

Vi har ännu inte riktigt bestämt hur mycket av köksväggen som skall ha kakel. Antingen bara ett horisontellt band som går upp till väggskåpen, eller så blir det ett sådant band plus hela ytan där köksfläkten skall sitta men inget kakel ovanför väggskåpen.
 
  • Renoveringsprojekt med nya gipsskivor på väggar och tak, byggmaterial och verktyg på en arbetsyta, nivåer och verktyg placerade i rummet, stegpall och arbetslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borttagen vägg där gammalt kakel möter ny gipsvägg av typ A EN 520 STD 125 i ett köksrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av övergången mellan en gipsvägg och en nyligen målade vägg i kök, med ojämna och oslipade kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gipsväggsövergång som visar ett skarvat område med delvis synliga skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett kök med vit inredning. Bilden visar skåp, diskho, bänkskiva, spis, kylskåp, ugn och fläkt. Skåpen är numrerade för identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör varken från eller till att spackla... bara onödigt jobb.
Likaså prima då man sätter de plattorna så fort så inget fukt sugs ur fixet men vill du ha mer tid på dig för sättningen så är det inga problem att prima.
Måla känns dock inte bra då färgen inte tillför något bra.
Blir väl passbitar mot sidoväggarna så att foga de hörnen är väl inte till någon nytta.
 
Väggen ut mot gatan (till vänster i bild) måste ju spacklas då jag kapat gammalt gips och fällt in nytt.

Jag trodde jag var tvungen att spackla gipsskarvarna med pappersremsa för att förhindra framtida sprickning?
 
C Carl.Alm skrev:
Väggen ut mot gatan (till vänster i bild) måste ju spacklas då jag kapat gammalt gips och fällt in nytt.

Jag trodde jag var tvungen att spackla gipsskarvarna med pappersremsa för att förhindra framtida sprickning?
Naturligtvis får du ju spackla de skarvar som kommer synas men jag syftade på de bakom kakel och skåp.
De täcks ju.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Naturligtvis får du ju spackla de skarvar som kommer synas men jag syftade på de bakom kakel och skåp.
De täcks ju.
Jag tänkte på risken att fogen mellan plattorna spricker i hörnen?
Men jag kanske borde ha mjukfog/silikon i hörnen och då gör det ju inget om skivorna/hörnet rör sig.
 
Om du ska kakla ut på sidorna så får man sätta silikon i kakelhörnen men jag råder dig att fundera en gång till på det för det är bra mycket snyggare att bara kakla bakväggen. ;)
Kakla på sidväggarna gör man numera i princip bara om det föreligger risk för stänk där. :)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Om du ska kakla ut på sidorna så får man sätta silikon i kakelhörnen men jag råder dig att fundera en gång till på det för det är bra mycket snyggare att bara kakla bakväggen. ;)
Kakla på sidväggarna gör man numera i princip bara om det föreligger risk för stänk där. :)
Jasså?

Jag tänkte sätta sidorna av bara farten utan att ens reflektera över det.
Åt vänster är det en diskmaskinsbredd plus 50mm (650mm) från vaskens/hon. Har eventuellt tänkt ställa någon form av torkställ där så liiite stänk kan nog inte uteslutas.

Det skulle ju innebära långt mindre fix med kakellist för mig om jag bara sätter bakre väggen.

Jag satte aldrig någon hörnförstärkning på vinkeln höger om köket mot dörröppningen då jag tänkte att kaklet ju sitter hela vägen ut med en kakellist.
Men det är ju inget superutsatt hörn heller i och för sig.
 
Jag hade aldrig satt kakel där.
Brukar erbjuda kunder som är tveksamma att jag kommer tillbaka i efterhand och sätter dit kakel gratis om de vill ha det men aldrig att någon återkommer. ;)
Skönt att slippa den dammsamlande kanten som skapas också ju.
 
  • Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
Jag gillar hur du tänker, skall ta upp det med min bättre hälft. Tack för rådet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.