Hej!

Jag ska tillverka ett räcke i trä, vilket skall målas med linoljefärg. Jag skall ej utföra målningen (den som ska göra det är inte erfaren med linoljefärg, så det är inte så lönt att fråga denne). Min fråga rör lämpligt virke och behandling.

Jag hade tänkt mig kvistfri furu. Sen spackling med snickerispackel och slipning upp till P240. Jag har förstått att ytan bör vara mycket slät för linoljemålning. Är jag på rätt spår? Något speciellt att tänka på?
 
Nytt hyvlat trä som skall målas, ska efter slipning, penslas med vatten för att få ytan att reagera så att fibrerna reser sig. Låt torka. Slipa av med fint slippapper och sedan kan man måla.
 
Det viktigaste är att den som målar arbetar in färgen i träet så att det i varje strykning bara blir ett tunnt lager färg. Om personen inte är van vid det så kanske färgen stryks på flödigt och då blir det misslyckat.
Och så brukar man linolja träet innan målning.
 
Tack för svaren!
 
Jag är tveksam till att man ska linolja träet före målningen. Förr spädde man linoljefärgen med terpentin, mest för första strykningen och sedan mindre, sista omgången ospädd linoljefärg. Således fetare ju längre "ut" man kommer. Tror att färgen kan pärla sig om man oljat träet först.
 
S
ingen linolja innan du börjar måla. bara spädd linolja
 
Vi har halvoljat om det är trärent. Hälften linolja, hälften balsamterpentin. Sedan som sagt linoljefärgen spädd med olika mängd balsamterpentin, men om man är inomhus och målar går det bra att skippa terpentinen. Tar längre tid att torka dock.
 
Det finns många uppfattningar om hur man ska göra detta. Det är väl främst utomhus man är rädd att för mycket olja ska "koka" i solljuset.

Första målningen brukar jag använda 50% linoljefärg (och med menar jag absolut inte produkter med lacknafta i), 40% rå linolja och 10% balsamterpentin. Finns som alltid undantag, andelen terpentin kan behöva ökas om man måste måla ute när det är kallt.

Om man målar vitt på fura bör första lagret vara så tunt att det nästan ser blåaktigt ut, eller som en väldigt tunn lasyr, och den ska som sagts ovan arbetas in noggrant.

Kanske har man alltid målat tunt första lager, men senare målningar och ommålningar kan om man tittar på äldre byggnader vara ganska tjocka (dvs. uppemot 1/10 av latex-akrylfärgtjocklek).
 
Glöm inte schellacka om det trots allt finns några kvistar, och en bra pensel för linoljefärg är ett måste. Jag brukar slipa lätt mellan dom första lagren för att få bort träfibrerna som reser sig.
 
Man kan väl apropå virkesval inskjuta att det kanske inte är så annorlunda med linoljefärg egentligen. Förr verkade man ha spacklat mycket med spackel som egentligen är precis som fönsterkitt, typ dåtidens fog kanske?

Men som alltid blir det ju lättare att jobba med noga utvalt och kvistfritt virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.