50årsregn och villa med källare i ett platt område med gott om villor och sisådär 50%hårdgjord yta gör att dagvattensystemet, som visserligen funkat bra i 50 år men troligen inte fått så mycketvatten som i morgon kväll, kan förväntas bli överbelastat.
Att vattnet går ut och inte ner genom dagvattenrören är nog ingen katastrof. Det kommer bli lite fuktigare i källaren en tid men det ska nog gå bra. Jag är dock orolig för att även avloppssystemet kommer bli överbelastat och att jag ofrivilligt kommer få bruna fontäner upp genom diverse golvbrunnar i källaren.

Hur pluggar man avlopp i källaren?

Så här ser det ut hos en till mig närstående som just fått panik och jag gissar att det ser ut på liknande sätt hos många andra.

1 Golvbrunn vid värmepannan
2 Golvbrunn i dusch
3 WCstol
4 handfat.

Hur hindrar jag uppträngande vatten med prylar jag kan köpa en söndag?

1 Golvbrunn vid värmepannan
Cykelslang ner i avloppet jag blåser upp och en liten cykelslang i en ring runt golvbrunnen med en platta ovanför som sätts under press och så hoppas jag att de två slangarna tätar. Nivån är ca 2,5 m under mark dvs trycket är ca 0,25 kg per cm2. Om diametern är 30 cm så blir ytan ca 700 cm2 dvs trycket på plattan blir ca 175 kg
Ergo: Man vill att diametern ska vara så liten som möjligt
2 Golvbrunn i dusch
Samma lösning som 1
3 WCstol
Även om jag tätar i själva Sböjen så lär kittet poppa ut runt avloppet. Idag så klarar den att hålla dofter nere men med tryck underifrån kanske den kan poppa upp. Måste jag riva loss toastolen för att vara på säkra sidan för att få tätt?
4 handfat.
Jag tänker att jag behöver ta loss vattenlåset och vita plaströret och gummimanschetten och sen pilla ner en cykelslang och blåsa upp lite lagom

Det finns en brunn ut från huset som dessvärre har igenrostade skruvar och inte har öppnats. Jag gissar att det är en rensbrunn och kunde man pilla ner något för att stoppa flödet i avloppet så vore det kanske den bästa lösningen.
Vad kan man få ner i ett smalt hål och föra in åt sidan som stoppar vattnet från att rinna baklänges?

Snabba kloka idéer uppskattas.
 
Åsa Lund
En backventil på ledningen ut ur huset vore fiffigt? Om det går att få till i brunnen du nämnde?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
En backventil på ledningen ut ur huset vore fiffigt? Om det går att få till i brunnen du nämnde?
Absolut, en sån här borde ha varit installerad,
https://www.markvaruhuset.se/produc...MIuPCep7bHgAMVzqfVCh31UAgHEAQYByABEgKUEvD_BwE
Eller en sån
https://www.markvaruhuset.se/produc...MIuPCep7bHgAMVzqfVCh31UAgHEAQYByABEgKUEvD_BwE
Idag är träningskort för funktionell träning billiga
Sisådär 2,5 m djup grop behöver grävas för att komma ner och lämpligen sätter man ner stora Betongringar så man sen kan komma ner och byta och serva om det skulle behövas.
Det som finns idag är nog en sån här
https://mavac.se/product/110-110-sp...MIjLry2bfHgAMVJxQGAB165gcWEAQYAyABEgL6yvD_BwE
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Då blir det till att ligga i om det ska hinnas med till ikväll 💪
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
C
U utbygget skrev:
50årsregn och villa med källare i ett platt område med gott om villor och sisådär 50%hårdgjord yta gör att dagvattensystemet, som visserligen funkat bra i 50 år men troligen inte fått så mycketvatten som i morgon kväll, kan förväntas bli överbelastat.
Att vattnet går ut och inte ner genom dagvattenrören är nog ingen katastrof. Det kommer bli lite fuktigare i källaren en tid men det ska nog gå bra. Jag är dock orolig för att även avloppssystemet kommer bli överbelastat och att jag ofrivilligt kommer få bruna fontäner upp genom diverse golvbrunnar i källaren.

Hur pluggar man avlopp i källaren?

Så här ser det ut hos en till mig närstående som just fått panik och jag gissar att det ser ut på liknande sätt hos många andra.

1 Golvbrunn vid värmepannan
2 Golvbrunn i dusch
3 WCstol
4 handfat.

Hur hindrar jag uppträngande vatten med prylar jag kan köpa en söndag?

1 Golvbrunn vid värmepannan
Cykelslang ner i avloppet jag blåser upp och en liten cykelslang i en ring runt golvbrunnen med en platta ovanför som sätts under press och så hoppas jag att de två slangarna tätar. Nivån är ca 2,5 m under mark dvs trycket är ca 0,25 kg per cm2. Om diametern är 30 cm så blir ytan ca 700 cm2 dvs trycket på plattan blir ca 175 kg
Ergo: Man vill att diametern ska vara så liten som möjligt
2 Golvbrunn i dusch
Samma lösning som 1
3 WCstol
Även om jag tätar i själva Sböjen så lär kittet poppa ut runt avloppet. Idag så klarar den att hålla dofter nere men med tryck underifrån kanske den kan poppa upp. Måste jag riva loss toastolen för att vara på säkra sidan för att få tätt?
4 handfat.
Jag tänker att jag behöver ta loss vattenlåset och vita plaströret och gummimanschetten och sen pilla ner en cykelslang och blåsa upp lite lagom

Det finns en brunn ut från huset som dessvärre har igenrostade skruvar och inte har öppnats. Jag gissar att det är en rensbrunn och kunde man pilla ner något för att stoppa flödet i avloppet så vore det kanske den bästa lösningen.
Vad kan man få ner i ett smalt hål och föra in åt sidan som stoppar vattnet från att rinna baklänges?

Snabba kloka idéer uppskattas.
Sitt lugnt i båten, har du inte haft problem på 50 år så får du inte det idag heller. Tror inte det kommer så mycket vatten uppifrån som dom varnar för.
 
C C.Ö skrev:
Sitt lugnt i båten, har du inte haft problem på 50 år så får du inte det idag heller. Tror inte det kommer så mycket vatten uppifrån som dom varnar för.
Berätta gärna vad Du bygger ditt påstående på?
Antar att det inte är en Killgissning...
 
C C.Ö skrev:
Sitt lugnt i båten, har du inte haft problem på 50 år så får du inte det idag heller. Tror inte det kommer så mycket vatten uppifrån som dom varnar för.
Berätta för världen att du inte förstår vad "50-års regn" innebär utan att säga det rakt ut? :)

Sen är det ju alltid prognoser osv. Men hellre en simpel förberedelse för mycket än en för lite. Behöver ju inte börja fylla sandsäckar kanske..
 
Mycket smart med slangen!

Jag skulle åkte och köpt avfuktare och värmefläktar. Dessa kan returneras om inget händer. Sedan skulle jag strunta i toaletten men isolera den delen. Så om vatten rinner ut ur muggen så stannar det där och är inte i hela källaren.

Eller rättare sagt skulle locka vattenlåset som du nämt.

Skulle även köpt en dräneringspump.
 
Redigerat:
C
O [old rusty] skrev:
Berätta för världen att du inte förstår vad "50-års regn" innebär utan att säga det rakt ut? :)

Sen är det ju alltid prognoser osv. Men hellre en simpel förberedelse för mycket än en för lite. Behöver ju inte börja fylla sandsäckar kanske..
Just det det är ju dessa prognoser. Det har varit vanligt förekommande sista åren att man blåser upp alla varningar till mycket värre än vad det blir. Eftersom vi har haft en ganska blöt somnar så tror jag att det blir inga skyfall under kort tid. Utan mycket regn under längre tid. Då hinner marken svälja undan det bättre.
 
Så är det höga flöden i bäckar och åar det varnas för också. Och då spelar tiden lite mindre roll.
 
Välj inte hus på gammal sjöbotten. Oavsett 50-årsregn så är det en fuktig plats. Det är förvånansvärt att man tillåts bygga på såna platser. Jag ser ställen där det växte sjögräs för några år sedan och nu står istället radhus där. MSBs översvämningskarta är tydlig om var det är olämpligt att bygga. Försäkringsbolagen börjar väl också dra öronen åt sig.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
C
Hur går det för dig i regnet?
 
C
Har förvisso inte själv någon risk för översvämning i huset, men en dränkpump och en ordentlig plattslang är aldrig fel att ha i beredskapsgarderoben.
Själv har jag Lidl:s pump som kostade 300:- eller nåt sånt på kampanj.

Har för mig att Lidl även hade sandsäckar på hyllan sist jag var där. Är nog också en bra investering. Trycker man ner en sådan i golvbrunnen och travar ytterligare ett gäng ovanpå lär det hindra inflödet rätt effektivt. Och funkar ju även för att bygga fördämningar och sånt.
 
Trodde i 20 år att det inte va någon fara där vi bor med ganska sanding mark och en gångtunnel under stor väg bara 30 meter bort som ligger lägre än källaren.
Men så för 2 år sedan kom regnet som dränkte delar av södra Stockholm.
Jag gissar på en propp i avloppet som gjorde att det steg fort ur brunnar i källaren. Nu va vi inte hemma så kunde inte göra nått åt det. Hade jag varit hemma skulle jag ha tryckt ner handdukar i plastpåsar ner i golvbrunnarna. Gissar att det hade stoppat det värsta då vattnet inte steg mer än 20cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.