Hej!

Jag tänkte sätta takgips/gipsskivor i innertaket i ett rum i vår källare. Jag är lite osäker på om jag måste riva ner de spåntade panelen som visade sig sitta under det gamla innertaket som jag redan tagit ner. Den spåntade panelen är spikad i golvbjälkarna. Kan man sätta glespaneln i golvbjälkarna (och tvärs) men låta den spåntade panelen sitta kvar? Eller måste den tas ner? Ovanpå den spåntade panelen ligger massa spån. Tar jag ner den spåntade panelen (som sitter med enormt mycket spik...) antar jag att jag lägger annan isolering emellan?

Helst hade jag låtit den spåntade panelen vara kvar, men jag hade iofs velat ha den extra centimetern takhöjd. Det är lite lågt men tänkte installer lågbyggande led-spotlights i gipsskivorna.

Synpunkter på den spåntade panelen?

Mvh Christian
 
  • Spåntad träpanel och spån i taket i ett renoveringsprojekt i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle låta det var kvar utan att ens tveka såvida inte 1,5cm takhöjd skulle vara avgörande.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Jag skulle låta det spåntade virket vara kvar o bara skruva upp gipsskivorna på det. Du får väl själv ställa dig frågan om 1,5 cm extra takhöjd är värt allt extra jobb.
 
Som Fel av Åke skriver:
Skruva gipsen rätt på sponten.
 
  • Gilla
mickewest
  • Laddar…
Tack för synpunkterna. Kanske väljer jag ändå att använda glespanel (på spånten) för att förenkla installationen av de inställda spotlightsen.
 
C chgr skrev:
Tack för synpunkterna. Kanske väljer jag ändå att använda glespanel (på spånten) för att förenkla installationen av de inställda spotlightsen.
Hur valde du i slutändan att göra? Inne på samma spår
 
Hej! Vi fick problem med badrummet på våningen ovanför och var tvungna att vänta med renoveringen av rummet och prioritera badrummet. Så rummet kvarstår...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.