Har precis köpt ny kedja till motorsågen. Är lite novis på det hela, men några jag pratade med sa att kedja skulle ligga i olja ett dygn innan man använder den för att inte bränna när man börjar använda den.

Nån sanning i det påstående eller är det bara en myt?
 
Bara en myt, jag bruckar "spila" lite olja på svärdet när jag fyller sågen. Att kedja skulle bränna har jag aldrig råkat ut för, å då sågar jag ganska mycket också.
 
Börja bara inte tokvarva direkt, låt det komma ut lite olja till svärdet innan du börjar såga........att spilla som bonnen föreslog är heller ingen dum idé.
 
  • Gilla
Arne999
  • Laddar…
Beror lite på vilket märke på kedja du köpte, vissa ligger i en påse och är redan smorda från början. Annars räcker det med att "spilla" lite. Kör upp ett antal kedjor per år och har inte bränt nån än, brukar inte "spilla" på kedjan heller utan jag tycker att det räcker med att låta kedjan snurra en stund innan man börjar såga.
 
Glöm det med olja som sagts tidigare, däremot så måste man vara medveten om att kedjan töjer sig mycket under de första minuterna. Kedjan måste m a o efterspännas och då måste kedjan ha svalnat så man inte drar sönder vevpartiet. Starta sågen, kör en stund och låt den sen vila en stund innan man efterspänner. Kolla även spänningen efter att ha sågat en stund och om det känns slappt så låt sågen svalna och spänn sen. Efter ett tag så töjer den inte sig mer utan man kan köra som vanligt.

Rätt kedjespänning är där man på halva svärdslängden lyfter i en tand och då motorkroppen lyfter skall man se halva drivlänken. Detta gäller oavsett svärdslängd vilket medför att kedjor på 20" svärd skall spännas mycket hårdare än vad de flesta tror. Man drar knappt runt kedjan för hand där.

/Kent
 
å glöm inte å smörja svärdet med fett då o då i dom små hålen..
 
M
Jag kör med Stihl och har gjort de länge nu, ja har aldrig vart med om något sånt.
Du skall inte behöva lägga fett på svärdet eller kedjan det gör maskinen av sig själv.

Ja har misshandlat min maskin å kedjer så mycket och fortfarande går dom inte isönder.
Men det är en myt du skall inte behöva lägga kedjan i blöt innan.
Eller kanske om man köper en på rust för dom har nog rostatsönder innan man får dom.
Ja skulle säga köp en Stihl kedja kostar 100-200kr men de e värt de..
 
MaskinKalle skrev:
Jag kör med Stihl och har gjort de länge nu, ja har aldrig vart med om något sånt.
Du skall inte behöva lägga fett på svärdet eller kedjan det gör maskinen av sig själv.
varför följer det då med en liten fettspruta till sågen? varför finns det 2 hål i svärdet där man kan pressa in fett?
maskinen lägger väl inte fett utan olja och den kommer kanske inte in till svärdets toppdrevslagring eller?
 
Staffans2000
pellefant skrev:
å glöm inte å smörja svärdet med fett då o då i dom små hålen..
Helt överflödigt, enligt min mening.
Jag har haft samma svärd i fyra år, utan något tecken på slitage, utan att jag har utfört nämnda smörgning.
 
Jag har heller aldrig smort topptrissan, och för mig tar alltid svärden slut på andra sätt än i topptrissans lagring.

En skogshuggare förklarade det med att smörjningen via kedjeoljan var fullt tillräcklig, däremot om man började smörja med fett så skulle man fortsätta eftersom sågkedjeoljan då hade svårt att komma in till lagringen.
Enligt honom så var det ingen i huggarlaget som smorde topptrissorna.

Inget jag kan eller vill argumentera om, återger bara informationen jag fått
 
M
pellefant skrev:
varför följer det då med en liten fettspruta till sågen? varför finns det 2 hål i svärdet där man kan pressa in fett?
maskinen lägger väl inte fett utan olja och den kommer kanske inte in till svärdets toppdrevslagring eller?
Jag har ingen aning vad det är för fett spruta du har?
Men ja vet med mycket god egenskap att Stihl inte har något sådan.
Man behöver inte smörja svärd eller kedja en riktig såg skall göra detta själv.

Jag har en stihl MS 026 och det är en gammal modell och den har ett slitet svärd och ja har kört skiten ur den på alla sätt, men fortfarande går den som nytt. Sålänge man köper en riktig motorsåg eller kedja/svärd skall de inte behövas något, eftersom om man smörjer själv så kommer bara att söla ner allt och smörjan kommer att försvinna eftersom det snurrar så fort.
 
Jodå, husqvaran skickar med en fettspruta för att smörja topptrissan med.

Jag bruckar smörja upp topptrissa på både min husqvaran och sthilen. Vet inte om det behövs men det kostar ju inte många kronor att göra det.
 
Stihl skickar inte med spruta för dom har inget smörjhål. Dessutom har dom riktigt bra svärd (tyvärr, för det är ju reservdelarna man tjänar pengar på ;)). Husqvarna skickar med till sina proffsmodeller. Grejen är väl den att börjar man smörja så måste man fortsätta, struntar man i det går det lika bra ändå (gäller iaf 13" och 15"-svärd, är det längre ska man smörja).

De flesta av våra yrkeskunder smörjer inte, de kör slut på 3-5 kedjor på samma svärd, sen byter de svärd för att det är ändå så slitet.
 
Jag sågar mycket i jobbet och har aldrig smort ett svärd heller, trots rejäl misshandel.

Däremot brukar jag fila av svärdet ibland för att få bort dom vassa kanterna, och blåsa rent det (och trissan) med tryckluft så att allt snurrar lätt.
 
Logosol skriver att man ska spraya "klisterolja" i svärdets spår innan start för att säkerställa smörjning från första varvet. Glömt köpa sådan. Behövs det? Kan jag inte hälla lite vanlig sågkedjeolja på?
Gäller en Stihl ms661.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.