Håller på att bygga en 30m2 friggebod på landet. Elektrikern ska installera ett mindre proppskåp i huset och sen dra el. Han sa dock att om jag vill kan jag få förbereda med väggdosor och dra flexibla vp-rör mellan dessa. Finns det någon form av riktlinjer hur man ska tänka utan att gå hela elektrikerutbildningen. Olika typer av väggdosor, höjd från golv osv.

mvh henrik
 
R Rolle85 skrev:
Håller på att bygga en 30m2 friggebod på landet. Elektrikern ska installera ett mindre proppskåp i huset och sen dra el. Han sa dock att om jag vill kan jag få förbereda med väggdosor och dra flexibla vp-rör mellan dessa. Finns det någon form av riktlinjer hur man ska tänka utan att gå hela elektrikerutbildningen. Olika typer av väggdosor, höjd från golv osv.

mvh henrik
Det tråkiga svaret är att du borde fråga din elektriker och inte ett forum. Då får han det som han vill, det är ju han som ska koppla ihop grejerna sedan.
 
  • Gilla
orienterarn och 1 till
  • Laddar…
ok, tänkte mest att det finns någon form av riktlinjer hur högt från golv man sätter kopplingsdosor, apparatdosa?
 
R Rolle85 skrev:
ok, tänkte mest att det finns någon form av riktlinjer hur högt från golv man sätter kopplingsdosor, apparatdosa?
Titta i ditt hus, hur lång från golvet sitter uttagen och väggströmbrytarna? Använd dessa avstånd.
 
  • Gilla
Pielstick och 2 till
  • Laddar…
bra
 
var hittar man apparatdosor som har en nivåkant monterad så att man på så sätt vet att den sitter precis rätt i nivå i förhållande till regeln och att man därmed senare inte får konflikt med gipset för att dosan buktar ut för mycket.
 
Alla dom här frågorna bör du ju ta med din elektriker. Är ju behörighets arbeten.
 
Att fästa apparatdosa på regeln?
 
De brukar vara gjorda för enkelgips eller dubbelgips.
T.ex. dessa: Elko apparatdosa 4x16/20 i rött med regelfäste, visad tillsammans med pris och artikelinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en liten djungel i början innan man lärt sig vad för olika produkter som finns... Jag köpte säkert onödiga prylar för 1000 kr när jag handlade senast. Men såg det lite som en läropeng för framtida inköp. 1000 kr är ju typ en och en halv timmes jobb för en elektriker så det är ju ändå småpotatis.. ;)
 
BirgitS
R Rolle85 skrev:
Att fästa apparatdosa på regeln?
Ja, liksom att dra VP-rören. Det är inte helt enkelt att dra rör på ett bra sätt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Apparatdosan ovan har en ring invändigt som sitter följer med ut när du börjar skruva fast fästramen eller eluttaget eller vad du nu ska montera mot apparatdosan.
 
grymt
 
Det är inte tillåtet att dra eller utan kunskap
 
Ring elektrikern, be han ta med det som behövs, ha en ordentlig genomgång på plats där han visar vart genomgångar för slang ska vara, montage av dosa mm. Låt honom även visa ett montage. På så sett får du en korrekt grundinstallation som elektrikern kan dra tråd i och driftsätta effektivt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.