Min vän som kan NOLL om bygge och trädgård vill plantera större mängd thujor och så gräs.
Problemet är att hans tomt är REN GRUS! Typ sand som man har vid havet. Helt dränerade!
Det bara rinner rakt genom! Själv har jag planterat många thujor men aldrig den miljö.
Hur bör man göra?

Jag har tänkt mig gräva en ränna på 40x40, lägga markduk i botten och fylla på med en blandnig 1/3 matjord, 1/3 kompostjord, 1/3 grus (den han har).

Till gräsmattan har jag tänkt mig lägga på 10cm matjord och blanda med den egna grusen (ca 20cm).

Vad tycker ni?
 
Jag tycker att en ränna på 40x40 cm låter i det minsta laget. Sedan kan man om det finns bra tillgång till organiskt material och vill jobba varje år med att tillföra detta till behövande växter helt enkelt strunta i markduken och varje år skyffla på det organiska materialet. Om det är grus som tomten består av finns det även möjlighet att tillföra lera som hjälper till att binda material, fukt och näring. För små gruspartiklar (sand) kan medföra att det blir som cement om man blandar väldigt noggrant (exemeplvis med jordfräs).

Förvisso gillar gräsmattor sandjord men det är tacknämligt att ändå se till att det finns en grund att växa på. Jag tycker att innan man lägger på matjrden ska försök tillföra struktir i den gruset/sanden i form av bark, torv, kompost och annan mull. Därefter lägga på matjorden.

Man kan även kanske välja växter som är mer toleranta mot sandjord och vad det medför än thujor. Sedan är det bra om man är noggrann vid valet av gräs och väljer det som passar för den jordstruktur man har. Man bör också vara medveten om att toppdressa med organiskt material för att tillföra mull till jorden.
 
Just det med gräs, är mycket svårt. Min vän som är 28 år och aldrigt haft hus eller trädgård, förlitar sig till 100% på oss!
Idag kollade jag lite med olika plantskolor.

Dom rekomenderar Royal gräsfrö på 15-30 cm matjord. Utan att blanda denna med gruset. Är det rätt?

Till Thujor en ränna 50x50 med markduk bara i botten samt utöver det som nämdes i första inlägget nåt som heter Mekeroslera.

Kan inte hitta nåt om den leran på Internet. Vad är det?

Edit. Vad korkat jag är. Det heter Näckroslera! 1 näve per löpmeter!
 
Redigerat:
Inte lätt alla gånger gällande detta med trädgård och sånt.

Jag utgår från att plantskolan har rätt men om jag själv hade anlagt en gräsmatta så hade jag sett till att ha en uppblandad struktur mellan matjorden och den rena sandjorden. Är inte så förtjust i att ha matjord uppblandat med naturgödsel direkt liggande på en mycket väldränerad sandjord som det ändå handlar om. Gällande matjorden så är det rimligare med 15 - 30 cm än 10 cm (som är mer passande om det handlar om en mer fuktighetsbevarande jord. I den uppblandade strukturen skulle jag velat ha olika storlekar av det organiska materialet. Gällande leran hade jag faktiskt använt mig av lera som jag kan få tag på genom släkt (har mellanlerjord - styv lerjord) och inte lagt ner pengarna för att köpa lera (syftet med leran är att den ska hålla fukt samt ev. näring, inget annat).

Jag kan även tycka att 50 x 50 cm ränna är litet, markduk är utmärkt att använda exempelvis när man vill avskärma invasiva växter för att tränga in eller ut från exempelvis rabatter. Är det meningen att thujorna ska vara lägre, kanske max 1 m då är det ok men är det meningen att de ska växa och bli som insynsskyddade häckar då är det för litet.

Sedan kan man ju, istället för att anlägga gräsmatta, använda sig av perenner som gillar sandjord. Varjefall till en viss del av trädgården. Finns fina marktäckare.
 
Thuja kräver dessutom mycket vatten för att växa, i naturen hittar man dom i kärr och våtmarker. Det kommer bli mycket vattnande om man skall få en thujahäck att trivas på en tomt där det mesta är sand även om man gräver en rejäl ränna
 
Själv har jag planterat gräsmattan rakt på sanden utan någon matjord alls, och det fungerade någorlunda, lade på någon centimeter stallgödsel i början av sommaren och mattan blir bara tätare och tätare. Omgång två lade (på andra sidan huset) lade jag på 5 cm stallgödsel som jag krattade runt lite i sanden och diverse dränngrus mm. Och där har det på bara någon månad blivit en riktigt fin gräsmatta.

Så i forsättning kommer jag nog välja alternativ 2. Men att lägga på 15-20 centimeter matjord tycker jag verkar både tråkigt och dyrt.
 
Det blir 5 cm matjord som ska krattas ner med näckroslera. På detta skall färdig gräsmatta rullas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.