Hej! Jag bor i en bostadsrätt på nedre botten. Där har jag ett rejält trädäck strax intill fasaden där jag skulle vilja ställa ett väggväxthus. Problemet är att bostadsrättsföreningen inte tillåter att jag borrar i fasaden för att fästa det. Det är såvitt jag kan tyda manualen 2 skruvar som ska fästas i vägg, inte mer. Skulle man kunna bygga någon "ram" i trä på själva fasaden där växthusets stålram ska stå och förankra träramen i trätrallens plintar? Eller har nån annan en bättre idé? Jag har fått godkännande att sätta upp ett växthus men alltså inte att borra i fasaden.
 
  • Ett väggväxthus med stålram placerat intill en tegelvägg på en trädäckterrass utan synliga fästanordningar i fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det möjlighet att fästa två stålreglar från mark till tak kan du fästa växthuset i dessa.
 
Ska de två bultarna hålla uppe ”nockbalken”, hålla ihop gavlarn, vindförankring eller hur ser det ut? Två bultar borde ju gå att ersätta med något med samma funktion utan infästning i vägg
 
M myrstack skrev:
Ska de två bultarna hålla uppe ”nockbalken”, hålla ihop gavlarn, vindförankring eller hur ser det ut? Två bultar borde ju gå att ersätta med något med samma funktion utan infästning i vägg
Av vad jag kan utläsa ska de skruvarna inte ha någon annan funktion än att förankra växthuset mot väggen. Gavlarna och nockbalken hålls ihop av själva ramen och metallstag som går i mitten uppe i taket liksom (ursäkta kan inte termerna).
 
Peckalanger Peckalanger skrev:
Finns det möjlighet att fästa två stålreglar från mark till tak kan du fästa växthuset i dessa.
Nej tyvärr har inget tak att fästa i :/
 
E Edda skrev:
Av vad jag kan utläsa ska de skruvarna inte ha någon annan funktion än att förankra växthuset mot väggen. Gavlarna och nockbalken hålls ihop av själva ramen och metallstag som går i mitten uppe i taket liksom (ursäkta kan inte termerna).
om de då inte har någon bärande funktion och du kan fästa huset i nederkant så de står stabilt ser jag inget problem med att i princip bara ställa det mot väggen. Givetvis förutsatt att du inte bor i ett extremt utsatt blåshål. Ev ordentligt säkerställa att huset är ordentligt infäst i mark.
 
  • Gilla
Edda
  • Laddar…
M myrstack skrev:
om de då inte har någon bärande funktion och du kan fästa huset i nederkant så de står stabilt ser jag inget problem med att i princip bara ställa det mot väggen. Givetvis förutsatt att du inte bor i ett extremt utsatt blåshål. Ev ordentligt säkerställa att huset är ordentligt infäst i mark.
Det är detta jag hoppas på också, och nej det finns en halvvägg (avgränsande högt staket) på ena kortsidan så borde inte vara så mycket blås. Tackar för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.