Vi bor granne med åkerlandskap och vinden ;-) Vill nu få tummarna loss och sätta upp ett vindskydd/insynsskydd kring vår uteplats. Min fråga är hur löser vi det på bästa sätt för att få det att hålla för vindstyrkorna som huserar här???

Min far tyckte vi skulle peta ner några rejäla stolpar rätt ner i marken och fästa sektionerna på detta. Säkra med lite grus och cement...
Jag själv tycker det låter galet...Är inte plintar lösningen??

Kan tillägga att vi satte upp plank längs en sida här i trädgården förra året och innan vi hann trygga det kom stormen och stolparna vek sig som tändstickor för vinden...

Huset är av puts och uteplatsen är stensatt, till grannen har vi en putsad mur så jag känner mig mättad på allt som är gjort av grus, sten och puts. Därför vill vi ha träplank!

Hur hade ni löst det? Fler som bor som vi och som lyckats med en uteplats som står pall för trycket??
 
95x95 stolpar som du gräver 50-70 cm och fyller hållet med betong, borde hålla... Jag har gjort en stöd"mur" på det sättet mot ena grannen och den är ca 1m hög på ett ställe. Jordtrycket borde vara rätt så stort och än så länge håller det... iofs bara suttit uppe i någon månad än... :-S
 
köp gjutrör diameter 200 samt två av dessa till varje plint http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=059057. räkna på två st 25kg´s säck cement till varje plint. Köp även armeringsjärn, räkna med ett armeringsjärn till varje plint, (ca gjutrörets längd, plus 100mm)

1. Gräv ett hål med en sk. slungspade hela gjutrörets längd, plus ca: 100mm djupare, samt att du gräver hålet lite större än gjutrörets diameter.

2. Fyll i lite singer eller liknande ca 100mm i botten.

3. Tryck i ett armeringsjärn i centrum på hålet och väg av den så den står rakt.

4. Sätt i gjutröret så att armeringsjärnet kommer i centrum, fyll i LITE singer runt om gjutröret.

5. Justera och väg av gjutröret så att det står rakt samt att du har armeringsjärnet i centrum.

6. fyll i med singer hela vägen upp runt gjutröret.

7. såga till korta ca: 50 - 100mm långa 95x95 stolp, eller 1st 45x95 (1st till varje plint du ska gjuta) ta sedan plintjärnen 2st, (enligt länk ovan) och tejpa runt med maskeringstape så att de sitter jämt runt klossarna du sågade till.

8. blanda till betong samt fyll gjutrören, tryck i paketen med plintjärn som du just tillverkade. Lägg en kort ströläkt på toppen av gjutröret så att inte plintjärnen sjunker ner för långt.

9. låt plintarna "brinna" en vecka ca:

10. fäst stolp med genomgående vagnsbult eller franskskruv.

mvh Cust
 
Personligen hade jag murat eller gjutit en vinklad mur i det mest utsatta hörnet.
Kostar förvisso mera men håller för evigt..
Sedan bygger man en passande överdel i virke som harmonerar med hus/uteplats.
muren behöver inte vara fullhöjd utan fungerar mest som fästanordning.
"byggare"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.