Har några frågor jag gärna vill ha hjälp med.

Har nyligen köpt en risig lägenhet med stort renoveringsbehov och än så länge funkar det som jag vill. Nästa steg kommer att vara badrummet som är -70 tal standard med våtrumsmatta och våtrumstapet, under är det betong.

Min önskan är att flytta på både handfat och golvbrunnen. Finns idag ett badkar men jag vill göra en duschörna och golvbrunnen måste flyttas ca 1meter. Har förstått att man får bila upp... men sen??

Skulle gärna vilja ha en ganska detaljerad beskrivning hur man går vidare.
Handfatets nya placering kommer bli där golvbrunnen finns idag.


En annan fråga, där handfatet står idag är det en utbuktning på väggen där stammarna går,det finns en inspektionslucka under handfatet ca 10 cm från golvet.
Jag kommer att kakla väggar och lägga klinker med el-golvvärme på golvet hur löser man det med luckan? Blir inte så snyggt att ha den där mitt på badrumsväggen.

Tacksam för svar
 
C
bullit skrev:
Min önskan är att flytta på både handfat och golvbrunnen. Finns idag ett badkar men jag vill göra en duschörna och golvbrunnen måste flyttas ca 1meter. Har förstått att man får bila upp... men sen??
Ring en röris?
Kan vara ganska skönt att ha någon att skylla på om det skulle bli något knas på rören när det handlar om lägenhet.

En annan fråga, där handfatet står idag är det en utbuktning på väggen där stammarna går,det finns en inspektionslucka under handfatet ca 10 cm från golvet.
Jag kommer att kakla väggar och lägga klinker med el-golvvärme på golvet hur löser man det med luckan? Blir inte så snyggt att ha den där mitt på badrumsväggen.
Det är OK att flytta på luckan så länge du lätt kommer åt att inspektera rörskarvarna/kopplingarna på stammen. I mitt badrum ligger slitsen (="utbuktningen") i ett hörn och jag flyttade luckan från kortsidan till långsidan vilket blev snyggare. Bytte också till en s.k. HILA-lucka som är ganska diskret. I ditt fall låter det dock som om luckan måste sitta där den sitter(?) Slitsen borde/skall även ha en botten med ett skvallerrör som måste mynna ut ovanför golvytan, kan behöva fixas till om golvnivån höjs.
 
Ja du har nog rätt, får ringa en röris så det blir rätt.

Tack ändå..
 
När det gäller betonggolv och bila upp och flytta så är det lite knöligt.
Lätt att förstöra.

Men om du ändå vill försöka så bila försiktigt sedan när du blottlagt rör och brunn är det bara att kapa och skarva ihop. Inte så svårt.
Det svåraste och jobbigaste är väl att bila upp det.
Är det gjutjärnsavlopp?
 
Kan du inte göra som de gjort på en del hotell man sovit på. Där har de höjt HELA golvet ca 10 cm när de dragit om avloppsrören. ;) Det blir förståss ett "trappsteg" vid dörren, men måste vara mycket enklare att utföra renoveringen.
 
thomas33 skrev:
Kan du inte göra som de gjort på en del hotell man sovit på. Där har de höjt HELA golvet ca 10 cm när de dragit om avloppsrören. ;) Det blir förståss ett "trappsteg" vid dörren, men måste vara mycket enklare att utföra renoveringen.
Ursäkta om jag lånar denna tråd, men just detta har de gjort i min BR-lägenhet innan jag köpte den.
Skulle mer än gärna vilja ta bort den kakan dom har gjutit på eftersom jag inte finner de särskilt snyggt med en 120mm tröskel in till badrummet.
Men de kan väl inte vara speciellt svårt?

Funderar samtidigt när jag ändå ska börja med badrummet om jag inte ska lägga in golvvärme, eftersom de nu är ett element där inne, men de är placerat OVANFÖR toalettstolen.
 
Det är ju frågan om varför de har höjt golvet, och vad som ligger där. Antagligen avloppsrören, så de får du ju bila ner. Om det är betong alltså, det är inte träbjälklag där de lagt reglar ovanpå det gamla bjälklaget och dragit rören i? För om du då vill slippa höjden kan du behöva gå under bjälklaget istället och det funkar ju bara om det finns ett lägre undertak i lägenheten nedanför. Oavsett vilket, det blir säkert en hel del jobb. Det finns ju en anledning varför de valde att höja golvet när de renoverade sist, de slängde ju inte bara på en kaka för skojs skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.