Hej. Någon som har byggt eller planerar att bygga ett Älvsbyhus med några egna önskemål utöver det vanliga? Vi har funderat på Älvsbyhus men önskar i så fall få huset levererat utan golvspån för att kunna använda Wirsbo's 22mm golvspån för golvvärme (detta innebär ju då också att vi monterar alla lister och dörrkarmar mm själv), utöver det önskar vi få en kakelugn med skorsten inritad i ritningen och att dom lämnar ett "hål" i golvet för att man senare gjuter en stabil grund för kakelugnen. Säljaren vi har varit i kontakt med lät tveksam, vad tror ni? Lönar det sig att höra med en annan säljare
 
Vi ska ha en braskamin i vårt hus som kräver fundament & det har inte varit något problem. När det gäller Ä-hus så verkar det vara väldigt olika när det gäller vad man kan göra & inte. Beror helt på säljaren verkar det som.

När det gäller att få huset utan golvspån så är de nog svårövertalade. Alla ändringar som gäller montering i fabriken verkar vara svåra att få igen.
Vi har tex inte valt deras fläkt utan köpt egen. Så då ville vi ha ett fläktskåp som har samma mått som de andra skåpen. Det krävdes många samtal för att få igenom det.... Och då blir det så att med huset kommer ett fullhöjdsskåp som vi själva får montera. Men vi får i alla fall som vi vill :)
 
Sara:
Måste ni då oxå förstärka golvbjälklaget?
Och hur bygger ni fundamentet?
/C 8)
 
Nej, det räcker med fundamentet. Vi har köpt ett par betongblock av bonden som ägde marken. De står i krypgrunden på den plats där braskaminen ska vara.
 
Sara : Hur fungerar det med fundamentet? Går det genom bjälklaget eller är det bara extra stöd under? Hur tung är er kamin? Kakelugnen vi sneglar på väger ca 1,4 ton.
 
Jag tror att det bara är extra stöd under men jag är lite osäker :-[ Återkommer när jag vet.
Den braskaminen vi ska ha vägen ca 0,5 ton med skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.