Jag har en nyinstallerad avfuktare (3.5A / 800W) i krypgrunden som jag hade tänkt övervaka med en smart plug (Aqara smart plug) för att kunna se hur ofta den går och se hur olika börvärden på luftfuktigheten påverkar detta.

Pluggen har ett överbelastningsskydd och ska klara upp till 10A / 2300W, men vid uppstart av avfuktaren drar den så pass mycket ström att överbelastningsskyddet löser ut.

Vad har jag för alternativ för att kunna övervaka avfuktaren? I princip alla smarta pluggar jag har hittat har en max-gräns på 10A. Ett dåligt alternativ vore att ta en plugg som har en gräns på 10A men inget överbelastningsskydd, och helt enkelt hoppas på att den korta stunden vid uppstart inte skadar pluggen. Men med tanke på vad som skulle kunna hända om den tar skada (brand t.ex.) så är detta givetvis inget riktigt alternativ.

Det finns icke-fjärrövervakning (energimätare) som ska klara upp 16A, men jag vill ju helst inte behöva krypa ner och läsa av värden manuellt.

Andra intressanta alternativ jag har funderat på är att inte övervaka strömförbrukning alls utan istället övervaka t.ex. ljudnivån i krypgrunden, för att lista ut om avfuktaren går eller inte. Man skulle också kunna analysera luftfuktigheten (eller temperatur) över tid och mha detta räkna ut när avfuktaren har kört, men då dessa värden kan påverkas av externa källor så är det nog helt tillförlitligt.

Tråden kanske skulle ha lagts under Teknik istället, då det mest blev frågor och funderingar kring "Smart hem" saker nu...
 
Valet av lösning beror ju på hur du vill ha dina mätvärden.

Jag har själv använt MID-godkända elmätare med Modbus/RS485-gränssnitt för övervakning av vissa förbrukare.

Som referens så köpte jag nyligen en 1-fas mid-godkänd mätare med RS485 för ~380:- på amazon. Så om du har möjlighet att dra tråd för rs485-bussen så kanske det kan vara ett vettigt alternativ.
 
Hmm, ja det kanske skulle fungera. Sätter man en Raspberry Pi med Modbus-hatt i närheten blir det ju inte lång kabeldragning. Men, det är en DIN-modul va? Så installation ska göras av godkänd elektriker samt lite extra pyssel att koppla in om man har en gammal gängsäkringscentral och inte en normcentral?
 
Shelly plugg (utan s) klarar 16A, så den kan du eventuellt prova. Men risken finns att det inte heller räcker för din avfuktare då den pluggen också bryter omedelbart för överström, drar avfuktaren mer än 16A ens för en jättekort stund kommer pluggen att slå av.
 
S snikanor skrev:
Hmm, ja det kanske skulle fungera. Sätter man en Raspberry Pi med Modbus-hatt i närheten blir det ju inte lång kabeldragning. Men, det är en DIN-modul va? Så installation ska göras av godkänd elektriker samt lite extra pyssel att koppla in om man har en gammal gängsäkringscentral och inte en normcentral?
Jo, det är en dinmodul. Jag har dock satt mina i små kapslingar och anslutit de på en skarvkabel med dragavlastningar mot kapslingen. Var din avfuktare fast ansluten?
 
J
Borde inte en vibrationssensor inställd på det mest känsliga läget fungera?
Aqara Vibration Sensor, REQUIRES AQARA HUB, Zigbee Connection, Wireless Mini Glass Break Detector for Alarm System and Smart Home Automation, Compatible with Apple HomeKit, Works With IFTTT https://a.co/d/1zxf4r6
Läste recensionerna och på lägsta funkade den på tex tvättmaskinen.
 
A Anders243 skrev:
Jo, det är en dinmodul. Jag har dock satt mina i små kapslingar och anslutit de på en skarvkabel med dragavlastningar mot kapslingen. Var din avfuktare fast ansluten?
Elektrikern satte in ett uttag i krypgrunden som går via egen jfb och säkring i elcentralen. Det var i detta uttag som jag provade sätta Aqara smart pluggen först. Men oavsett så är inkopplingar vid elcentralen inget jag vill ge mig på själv...

J Jocke Best skrev:
Borde inte en vibrationssensor inställd på det mest känsliga läget fungera?
Aqara Vibration Sensor, REQUIRES AQARA HUB, Zigbee Connection, Wireless Mini Glass Break Detector for Alarm System and Smart Home Automation, Compatible with Apple HomeKit, Works With IFTTT [länk]
Läste recensionerna och på lägsta funkade den på tex tvättmaskinen.
Den där idén gillar jag, särskilt då resten av mina sensorer och Raspberry Pi kör ZigBee! Har du själv använt den där? Undra om man kan läsa ut rådata direkt från den eller om den måste ställas in och sen så kan man bara läsa ut om den "larmar" eller inte.

Edit: verkar som att den har tre lägen och larmar när den själv detekterar rörelse eller vibration. Men för 149kr så känns det ju värt att prova!
 
J
S snikanor skrev:
Elektrikern satte in ett uttag i krypgrunden som går via egen jfb och säkring i elcentralen. Det var i detta uttag som jag provade sätta Aqara smart pluggen först. Men oavsett så är inkopplingar vid elcentralen inget jag vill ge mig på själv...



Den där idén gillar jag, särskilt då resten av mina sensorer och Raspberry Pi kör ZigBee! Har du själv använt den där? Undra om man kan läsa ut rådata direkt från den eller om den måste ställas in och sen så kan man bara läsa ut om den "larmar" eller inte.

Edit: verkar som att den har tre lägen och larmar när den själv detekterar rörelse eller vibration. Men för 149kr så känns det ju värt att prova!
Värt att prova! Har massa andra ZigBee via Home Assistant, men inte denna tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.