Hej!

Har bilat upp nästan hela gamla avloppstammen som ligger under plattan. Jag vet att man ska fixera brunnen i betong, men hur är det med själva rören? Räcker det att plocka ur den gamla stammen och lägga nya rör i den "fåran" och fylla upp med makadam till plattan och sen fylla upp med betong? Det hör til saken att längst bort i huset är det nästan en halv meter från plattans underkant till ovankant avloppsrör (mkt fall)

En annan fråga, plattan är i snitt 20-30cm tjock.. bortsett från sista rummet där den är runt 10 cm. Den är kraftigt armerad, när man fyller upp med makadam så kommer det bli håligheter, kan detta underminera plattans konstruktion på något vis?

Tack på förhand!
 
S
Fyll med sand upp över rören min ca 10 cm, sedan med makadam makadam kan gnaga på rören när dom rör sig lite vid tappning av hög vattentemp
Ovanpå lägger du en duk som stopp för betongen , så den inte rinner ner i mellan stenarna
 
S skutten11 skrev:
Fyll med sand upp över rören min ca 10 cm, sedan med makadam makadam kan gnaga på rören när dom rör sig lite vid tappning av hög vattentemp
Ovanpå lägger du en duk som stopp för betongen , så den inte rinner ner i mellan stenarna
Låter klokt! Tar med mig det, tackar!

/Andreas
 
Dök upp flera frågetecken.. efter läst runt lite ser jag att det finns olika standarder, där BD är för ingjutning och B ska klamras. Nu är ju merparten under plattan och därmed inte ingjuten, men jag har förberett för ny toa och handfat och där går rören igenom plattan såklart. Med endast "B" märkning av rören (marley från bauhaus) bör dom bytas ut? Dessa har jag gjutit igen men kan ju bila och byta dom, hellre nu än sen...

En annan sak, rören från bauhaus är 2.7mm medan andra rör jag sett (i efterhand) är 3.4mm hur stor skillnad på livslängd kan det vara??

Tacksam för svar!
 
Du ska ha BD för ingjutning, det är ett starkare gods. Sen finns det vissa som säger att det inte är någon skillnad mellan rören egentligen men jag hade nog lagt rätt frånbörjan med tanke på försäkringar och dylikt.
 
H Hasselnot skrev:
Du ska ha BD för ingjutning, det är ett starkare gods. Sen finns det vissa som säger att det inte är någon skillnad mellan rören egentligen men jag hade nog lagt rätt frånbörjan med tanke på försäkringar och dylikt.
Jag antar att det går att diskutera. Men allt som är under plattan bör väl räcka med "B" standard?

Har du någon uppfattning om tjocklek på rör 2.7 kontra 3.4 mm vad det kan göra för livslängd?
 
BD är till för att tåla belastningen vid ingjutningen i t.ex ett garage. B är utanpåliggande, kanske tål ljus bättre? 3.4mm bör tendera att hålla längre men frågan är om det har någon större betydelse, tror inte du vinner några 20 år i livslängd på stammen. Rinkabyrör ska väl ha bra rör enligt forumet.
 
Jag blir lite osäker nu, menar du att B inte ska vara lagd under platta? Det ligger ju 30 makadam över innan betongen. Ja bortsett från genomföringen för toa och handfat.
 
H Hasselnot skrev:
Av vad jag kan förstå så får B inte gjutas in, sen har det diskuterats om det gör någon större skillnad. Om jag redan lagt ner dom och täckt dom så skulle jag nog låta dom ligga....

[länk]
Jag kika på den lathunden också, men jag kanske missuppfatta vad "gjutas in" betyder, trodde det enbart gällde om rören omslöts av betong inte om de låg under plattan.

Nu är allt monterat men inte ifyllt. Kanske värt att byta då :-/
 
Du kan ju alltid ringa någon som säljer rör eller fråga @Krilleman
 
  • Gilla
Andenzz
  • Laddar…
Staffans2000
I ditt fall spelar det ingen roll. Har du redan rören -använd dom!
Att du har större fall än minimilutningen är bara bra, för då riskerar du inte att få bakfall.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I ditt fall spelar det ingen roll. Har du redan rören -använd dom!
Att du har större fall än minimilutningen är bara bra, för då riskerar du inte att få bakfall.

Staffan
Vadå större fall än minimilutningen?

Ok så rören, trots att de inte är tänkta att gjutas in, kan användas menar du?
 
Staffans2000
A Andenzz skrev:
Det hör til saken att längst bort i huset är det nästan en halv meter från plattans underkant till ovankant avloppsrör (mkt fall)
Jag fick för mig att du oroade dig för ett "för" stort fall. Så var tydligen inte fallet:))).


A Andenzz skrev:
Ok så rören, trots att de inte är tänkta att gjutas in, kan användas menar du?
Precis det menar jag.
 
Ska suga på den, som sagt enbart liten bit som övergjuten övriga rör ligger öppet så kan byta rören än så länge med hyffsat liten arbetsinsats.. surt men vill ju att rören ska hålla så länge som möjligt, vill inte göra nytt stammbyte..
 
  • Gilla
Majawick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.