Hej!

Tänker bygga en vedstapel av lite 45*45-reglar.

Jag har tänkt mig någon form av konstruktion som består av några stöd-ben längs med och i kortändarna som ett H.

På liggaren i H:et tänker jag lägga några plankor som hyll-plan för veden.
Högst upp kanske det blire ytterliggare en liggare som jag fäster ett plåttak på.

Hur som helst, för att det ska bli stadigt tänkte jag i sammanfogningen köra vad jag tror kallas "halvt i halvt". Ungefär som på denna bild:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/154021-vilket-lim-teknik-till-denna-hylla-2.html

Stapeln är tänkt att ha lite ben som står på stenplattor, därför kommer uttaget för för den understa liggaren komma en bit upp på benet, ungefär som bilden.

Tänkte nu fråga hur man på bästa sätt fixar urtaget.
Ett sätt är ju att såga två spår 22,5 mm ned med 45mm mellanrum och sedan köra med hammar och stämjärn.

Men kanske finns det fiffigare sätt?

Jag har tillgång till kap, sticksåg, iIrwin-borrar och hand-cirkelsåg mm.

Tacksam för tips.

Mvh
Fredrik
 
Verkar seriöst att köra halvt i halvt på ett vedskjul, men absolut inga fel. Hammare och stämjärn behövs inte. Såga tätt sen ta kniven för att putsa bort det sista. Tricket är att såga riktigt tätt, typ 2-3 mm mellanum, och var noga så du får rätt djup på snitten.
 
Hej!

Tackar för svaret, du menar alltså att för ett uttag kör du inte bara två spår med hand-cirkelsågen, utan flera tills hela uttaget nästan är klart? Sedan putsar du bort det som eventuellt sticker upp med en vass kniv.

Låter mycket smart.

Jag ska kolla om min kap-klinga går att låsa i djupled.
Då kan jag nog köra flera samtidigt t om.
Annars blir det hand-cirkel-sågen som får jobba.

Mvh
Fredrik
 
Precis så menar jag. Enklast med en kap/gersåg. Att ställa djupet behövs inte, bara stanna vid strecket du först ritar i stycket. Annars tror jag mer på sticksågen eller fogvansen än på handcirkelsågen.
 
Redigerat:
Min far körde med ett annat trick när vi byggde lekstuga. såga med sticksåg eller annan såg ner på var sida om urtaget. Sedan ett kraftigt slag med hammaren på klossen som ska bort. Klart. Behövs inga stämjärn eller nåt, bara lite stöd under regeln. Jag blev själv förvånad över hur bra det blev.
 
Mycket intressant!
Känns som de första försöken lätt kan bli lite sisådär.
Men efter några gånger får man nog till snitsen.
Ska helt klart testa detta och se om man kan träna upp sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.