Hej!
Så har jag för första gången gett mig ut på forum för att söka hjälp. Så nu hoppas jag att någon här kan komma till undsättning!

Jag köpte en taklampa till nya lyan men där tog det stopp. Min kunskap om el är helt obefintlig och flera timmars googlande har inte gjort mig klokare.

Sakerna jag inte förstår eller får ihop:
Uttaget i taket har tre hål,
Ett takuttag med tre hål omgivet av en genomskinlig skyddsplatta mot en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taklampan ska man själv koppla till en propp med kabel och den de gav mig i kassan där jag köpte lampan har med en gröngul sladd men inuti lampan finns bara plats för två sladdar,
Taklampans anslutning med två ledningsingångar märkta L och N och en jordad kabelmuff monterad på lampan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kabel med vit skärm, kontaktdon och tre färgade trådar (blå, brun, gröngul) mot en quiltad textil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle vilja koppla lampan till en förlängningsarm och i den verkar det finnas en gröngul sladd
Taklampa med elektriska anslutningar och gröngul jordningssladd, ej kopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så mina frågor är helt enkelt: hur ska jag koppla allt och vilken propp ska jag använda för att det ska bli rätt? Kan jag använda den med brun, blå och gröngul sladd de gav mig i affären eller ska jag köpa en med bara blå och brun? Kan jag isf använda förlängningsarmen trots att den har en gröngul sladd i?

Är totalt förvirrad och vill inte få nån dödsstöt eller elda upp mitt hem! Håller tummen för att nån där ute har kunskapen och viljan att hjälpa mig!

/AK
 
Välkommen till forumet!
Uttaget du har i taket är ett äldre, ojordat kronuttag. Troligtvis har du två knappar på brytaren till uttaget, tanken är att kunna tända en ljuskrona i två steg (dimmer anno längesen) Troligtvis är också dina andra vanliga uttag i rummet ojordade.
Båda propparna du har ska passa i uttaget och eftersom ditt rum är (ska vara! Är inte de andra uttagen ojordade så är något fel!) ojordat kan du använda båda propparna, men den gulgröna kommer aldrig att vara inkopplad elektriskt.
Den blåa kopplar du i N och den bruna i L. Provdra i ledarna efter att du skruvat fast dem för att se att de sitter fast ordentligt.
Fortsätt fråga om något är oklart!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L
I taket är det en s,k, kron ( du har en strömbrytare med två vippor )
så det går att tända upp taklampan i två steg , den nya har bara ett steg ,
Det som är av yttersta vikt nu , i taket finns det ingen jord , bara tre hål , det ska vara två hål och en pinne , din nya lampa har en propp med två pinnar och ett hål , samt en gröngul ledning ,
den armaturen får inte kopplas in i taket , då jord inte finns .
För att du ska komma lindrigt undan ska du köpa en armatur som FI-märkt , den är dubbelisolerad och ska inte jordas
När du sätter i proppen i taket ( proppen har två stift och inget hål ) så kanske du får ta ut den och vrida den 1/3 dels varv två gånger för att få den att lysa
 
Du har ett kronuttag i taket.
Du kan använda den lampkontakt du har, du isolerar jordtråden (gulgröna) eftersom lampan är dubbelisolerad.
Blå till N, brun till L.
 
Tack så jätte snabba svar! Varför har jag inte gått ut på forum tidigare! :)

Det verkar vara något skumt med elen i mitt vardagsrum isf för uttagen i övrigt är väl jordade? Närbild av ett ojordat eluttag i ett vardagsrum med synliga skruvar och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det är ingen dubbel dimmer utan en vanlig
Svart väggströmbrytare på en vit vägg som speglar ett rum, eventuellt fel på elen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag ändå köra på som ni säger eller måste jag fixa med nåt mer när det är såhär?

@Demmpa @Liteavvarje @fredrik.johansson
 
L Liteavvarje skrev:
Det som är av yttersta vikt nu , i taket finns det ingen jord , bara tre hål , det ska vara två hål och en pinne , din nya lampa har en propp med två pinnar och ett hål , samt en gröngul ledning ,
den armaturen får inte kopplas in i taket , då jord inte finns .
För att du ska komma lindrigt undan ska du köpa en armatur som FI-märkt , den är dubbelisolerad och ska inte jordas
När du sätter i proppen i taket ( proppen har två stift och inget hål ) så kanske du får ta ut den och vrida den 1/3 dels
Är det verkligen så? Det går ju utmärkt att stoppa in vanliga jordade stickkontakter i ett ojordat uttag, borde det inte vara samma sak här? Så länge rummet i övrigt är ojordat förstås.

Ang snurrandet så gäller väl det den ännu äldre uttagstypen med helt runda proppar?
Den här går ju inte att snurra eftersom den inte är rund.
 
Det finns risk att det inte finns någon jord framdragen till vägguttagen, du måste verifiera om det finns jord eller inte i uttagen, du kan göra det genom att ta loss höljet på vägguttag och titta om du ser någon jordtråd.

Alla uttag (vägguttag, lamputtag etc) i ett rum ska vara antingen jordade eller ojordade.
 
K Krabbklydd skrev:
Tack så jätte snabba svar! Varför har jag inte gått ut på forum tidigare! :)

Det verkar vara något skumt med elen i mitt vardagsrum isf för uttagen i övrigt är väl jordade? [bild]

Och det är ingen dubbel dimmer utan en vanlig
[bild]

Kan jag ändå köra på som ni säger eller måste jag fixa med nåt mer när det är såhär?

@Demmpa @Liteavvarje @fredrik.johansson
Ja, något är skumt.
Den gamla brytaren är ersatt av dimmer, den ena tråden förhoppningsvis bara bortkopplad. Inte så skumt.
Däremot måste du kolla om jord (gulgrön) är ansluten till vägguttaget. Vill/kan du inte öppna själv kan du köpa en uttagsprovare.
Antingen har någon inte dragit fram jord till uttaget utan bara bytt till ett nytt snyggt svart. Hel-fel och farligt. Eller så har man struntat/"glömt" att dra fram jord till lamputtaget. Också fel, och kan möjligen bli farligt när man ansluter jordade grejer till taklampan.
Kanske inte så farligt att du måste stänga av strömmen och lämna lägenheten, men du bör kolla upp det innan du kopplar in lampan.

Finns flera trådar som diskuterar just detta tidigare.
 
Tack! Jag ska kolla upp det imorgon så får vi se om jag kan reda ut den här härvan. Känner mig lite klokare nu iaf! :) Ska läsa in mig på de andra trådarna också!
 
L Liteavvarje skrev:
Det som är av yttersta vikt nu , i taket finns det ingen jord , bara tre hål , det ska vara två hål och en pinne , din nya lampa har en propp med två pinnar och ett hål , samt en gröngul ledning ,
den armaturen får inte kopplas in i taket , då jord inte finns .
Fel. Den får visst kopplas in. :rolleyes:
 
L
Müssli Müssli skrev:
Fel. Den får visst kopplas in. :rolleyes:
Finns ingen vad jag kan se FI-märkning därav min kommentar till första bilden , kan vara så att den är det , då är den godkänd för icke jordat uttag , men armen som den ska hänga har jordskruv
 
L Liteavvarje skrev:
Finns ingen vad jag kan se FI-märkning därav min kommentar till första bilden , kan vara så att den är det , då är den godkänd för icke jordat uttag , men armen som den ska hänga har jordskruv
En lampa avsedd att skyddsjordas kan normalt anslutas till ett ojordat uttag, dvs i ett rum där det inte finns något som har kontakt med jord.

Det där med jordat och ojordat blir lätt snurrigt så låt oss utgå ifrån TS fall här.

1. Om samtliga uttag i rummet ser ut att vara skyddsjordade utom lamputtaget i taket, så kan vi ha som utgångspunkt att rummet är jordat men att man "glömde" dra fram skyddsjord till lamputtaget. (Eller så gjorde man det men bytte inte det runda uttaget.)

Som vanligt ger vi inga konkreta anvisningar här utifrån vad vi tror så det kan vara på sin plats att kontrollera att uttagen verkligen är skyddsjordade. Det kan man göra t.ex med en uttagsprovare:

En uttagsprovare med olika statusindikatorer och symboler för att kontrollera om ett eluttag är korrekt skyddsjordat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om uttagen skulle visa sig inte vara anslutna till skyddsjord så tillkalla en elektriker. Annars läs vidare.

2. Lamputtaget i taket ska vara skyddsjordat. Det ska se ut så här, två hål och en pigg. Du bör tillkalla en elektriker som får byta detta och dra fram skyddsjord. Jag säger bör eftersom när det gäller lampor högt i tak måste vi inte vara så nitiska om vi har lite förbehåll, se 3.

Oskyddsjordat vägguttag med två hål och saknar jordningspigg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Med skyddsjordade uttag ska lampor avsedda att skyddsjordas också skyddsjordas. Eftersom lamputtaget är felaktigt och saknar skyddsjord får man i detta fall endast ansluta dubbelisolerade lampor. Lampan på bild ser ut att vara dubbelisolerad. Leta efter denna symbol:

Symbol för dubbelisolering, två kvadrater inuti varandra, indikerar lämplig elprodukt för ojordade installationer.

Hittar du den så kan du använda denna lampa. Om den däremot ska skyddsjordas så får du inte använda den. Då måste lamputtaget i taket bytas till ett skyddsjordat, inget bör längre utan måste.

4. Om lampan är dubbelisolerad så har du fått fel stickpropp av butiken. Du skall ha en stickpropp utan skyddsjord, två ledare. Byt!

5. Förlängningsarmen på bild är avsedd att skyddsjordas och får inte användas i detta rum. Lamputtaget måste skyddsjordas.
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.